Over vroeger en nu

Dinsdag, 17 september, 2019

Geschreven door: Agave Kruijssen
Artikel door: Bea Ros

Vijftig vensterverhalen

[Recensie] In 2007 presenteerde de commissie Van Oostrom de historische canon: vijftig vensters op de vaderlandse geschiedenis, van hunebedden tot en met Europa. Sinds 2010 is deze canon opgenomen in de kerndoelen voor het primair en (onderbouw van) voorgezet onderwijs.

De vijftig vensters dienen ter inspiratie bij de behandeling van de tien tijdvakken. Zo zou de docent zijn lessen over het tijdvak Monniken en Ridders kunnen inkleuren met het venster Willibrord, Floris V of Karel de Grote.

Zo ga je van het algemene (tijdvak) naar het specifieke (venster) en bij dat laatste passen verhalen goed. Op http://www.entoen.nu zijn bij elk venster bijpassende boekentips te vinden. Heel handig en bruikbaar voor het basisonderwijs is de onlangs verschenen kloeke bundel Over vroeger en nu,  met vijftig vensterverhalen. Auteurs zijn Agave Kruijssen en Martine Letterie, beiden gespecialiseerd in historische jeugdboeken, en Janny van der Molen die eerder verhalenbundels over onder meer mythische en historische helden maakte. In de bundel heeft elk venster een eigen verhaal. Dit begint met een kort informatief stukje, gevolgd door een fictief verhaal waarin beleving voorop staat. Er is een duidelijke hoofdpersoon die de lezer meetrekt in zijn tijd. Zo kunnen leerlingen samen met Ban op zoek gaan naar de laatste steen om het hunebed af te maken of meeleven met soldaat Harrie die bevriend raakt met een jongen uit de moslimenclave bij Srebrenica en hem niet kan redden.

Lastig zijn die vensters die aan een persoon gewijd zijn. Sommige daarvan pakken de auteurs creatief aan. Zo gaat het verhaal bij het venster Annie M.G. Schmidt over een puberale 15-jarige Annie die een verhaal opstuurt om een felbegeerde radio te winnen. Toon en sfeer van het verhaal zijn duidelijke knipogen naar het werk van Schmidt en tv-serie over haar. Bij het venster Anne Frank is het ingewikkelder: welk verhaal kun je nog toevoegen aan het indringende dagboek van een opgroeiend meisje? De oplossing om te vertellen over Anne in de zij-vorm die een dagboek schrijft, lijkt dan ook pover. Maar door dit verhaal te vervlechten met de oproep van Radio Oranje om persoonlijke verhalen uit oorlogstijd te verzamelen, voegt het toch iets toe. Net zoals vroeger de schoolplaten helpen boeken als deze om het verhaal over het verleden voor kinderen van nu beleefbaar te maken.

Pf

Eerder verschenen op Didactief