Oververhit

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Inge Spaan
Artikel door: Rachel van der Lee

Voorspelbare thriller maar sterke roman

[Recensie] De cover belooft een feelgood thriller, maar je moet goed zoeken om de thrill te vinden. Heel lang draait Oververhit om de hete brei heen, waardoor de spanning achterwege blijft. De 28-jarige Jolijn heeft haar leven ingericht zoals ze het zelf graag wil. Alleen haar relatie met de getrouwde Bastiaan loopt niet lekker. Als die uiteindelijk verbetert, beginnen de tegenslagen. Toeval, denkt ze eerst. Tot ze beseft dat iemand het op haar heeft gemunt.

Het verhaal speelt zich af in de omgeving van Apeldoorn Teuge. Bekende plekken komen langs die een rasechte Apeldoorner wel aangenaam zal vinden, zonder dat schrijfster Inge Spaan er bijzondere aandacht aan besteedt. Wel staat ze uitgebreid stil bij een sauna-wellness complex. De beschrijvingen zijn helder, maar ze halen het tempo uit het verhaal.

De dialogen zijn levendiger dan de verhaallijn zelf. Oververhit draait om onderlinge relaties. Het verhaal wordt verteld vanuit meerdere personen. Bovenaan elk hoofdstuk staat de naam over wie het gaat. Die afwisseling gaat goed. Jolijns relatie met de getrouwde Bastiaan is het belangrijkste gegeven. Hier en daar komen ook de andere karakters aan bod, maar net niet genoeg. Reacties op sommige acties glijden af, terwijl iemand bij extreme stress best eens flink mag janken of boos worden.

Het verhaal springt van de hak op de tak van omgeving naar gedachten van personen, afgewisseld met dagelijkse ditjes en datjes. Soms stopt een verhaallijn abrupt, terwijl een ander fragment te lang blijft hangen. Dit leidt af, vooral als er ook nog eens uitgebreid wordt beschreven hoe het eraan toe gaat in de sauna. Het resultaat is dat belangrijke gebeurtenissen naar de achtergrond worden verdrongen.

Oververhit is een beetje voorspelbaar. Jammer is dat het al snel duidelijk wordt wie alles op zijn geweten heeft. Als lezer blijf je achter met een waaromvraag. Deze thriller voelt meer als een roman, het genre waar dit boek beter op zijn plaats is. Als je het leest met die ogen, zou Oververhit zelfs een ster meer kunnen scoren.