Pasta 2.0

Zaterdag, 3 augustus, 2019

Geschreven door: Caroline Bretherton
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De ene pasta is de andere niet

[Recensie] Alweer een pastaboek denk je misschien. Maar let op. Het ene pastaboek is het andere niet. En dat bewijst Pasta 2.0. Met 80 gezonde recepten voor pasta’s die je rustig bijzonder kunt noemen. Pasta gemaakt van boekweitmeel of gierstmeel. Pasta gemaakt van peulvruchten of groente. De pasta maak je dus zelf en daar begint het boek mee. Op de cover zien we pasta gemaakt van bietjes en rijstmeel. Ook maken we pasta van maismeel of van amandel- en tapiocameel. Je kunt ook pasta maken van meel gemaakt van peulvruchten. En met die bijzondere pasta maken we vervolgens de heerlijkste gerechten. Door het gebruik van andere ingrediënten dan wit tarwemeel krijg je pasta’s die voedzamer en gezonder zijn en vaak ook glutenvrij en koolhydraatarm.

Over de schrijfster Caroline Bretherton lezen we dat ze al heel wat kookboeken op haar naam heeft staan. Ze ontwikkelt ook recepten voor kranten en tijdschriften.
Zoals al gezegd beginnen we met zelf pasta maken in allerlei vormen en met veel verschillende ingrediënten. Het lijkt erop dat je het zo gek niet kunt bedenken of je kunt er pasta van maken.

Uiteraard gaan we ook koken met de pasta. We krijgen vier hoofdstukken voorgeschoteld. Pastasoep, Pastasalades, Pastabowls en Pasta uit de oven. Vrijwel alle pasta’s zijn onderling uitwisselbaar. Dat wil zeggen, je  kiest een recept, bijvoorbeeld voor linzenpasta met kikkererwten en ingemaakte citroen en dat maak je met bijvoorbeeld boekweitpasta. We zien gerechten die we eigenlijk wel kennen zoals een Vietnamese kip-noedelsalade gemaakt met rijstvermicelli. Maar het overgrote deel van de recepten is echt heel apart.

Dat komt niet alleen door de bijzondere pasta’s maar ook omdat de combinatie van ingrediënten vaak bijzonder is. We zien bijvoorbeeld zalm met sumak, venkel en roggepasta. Eekhoornpasta met pancetta en bimi en een chili verde met kip en zwartebonenpasta. Volgens het boek kun je heel veel van dergelijke bijzondere pasta’s ook kan en klaar kopen. Ik moet zeggen, ik heb de meeste soorten nog niet eerder gezien maar misschien kom in niet in de speciaalzaken waar ze dat verkopen. Ook de gebruikte ingrediënten zijn niet altijd even goed verkrijgbaar. Of helemaal niet verkrijgbaar. Zo staat er in het recept voor blecs (driehoekjes pasta) met hazelnootbeurre-noisette en pecorino dat je 175 gram Kaisoi (sareptamosterd) nodig hebt. Deze plant komt voor in Azië waar men zowel het blad gebruikt als de zaden. Het zou me verbazen als de plant hier verkrijgbaar zou zijn.

Schrijven Magazine

Wie een beetje creatief in de keuken is zal zo’n ingrediënt wel vervangen door iets anders en heel veel onverkrijgbare ingrediënten staan er ook weer niet in het boek. De meeste zijn over het algemeen vrij gangbaar. De recepten zijn voorzien van paginagrote foto’s. De naam van de fotograaf staat nergens in het boek vermeld.
Wie dol is op pasta en echt iets heel bijzonders op tafel wil zetten zal in dit boek genoeg van zijn gading vinden.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl