Perfecte prooi

Zaterdag, 22 augustus, 2020

Geschreven door: Helen Fields
Artikel door: Denise de Groot

Teveel moorden, slechte beslissingen maar wel goed geëindigd

[Recensie] Perfecte prooi is het gevolg op Perfecte resten. Dat eerste deel heb ik niet gelezen, maar ik had niet het gevoel dat ik informatie miste. Als je Perfecte resten wel eerst leest, heb je het voordeel dat je de personages al kent en daardoor misschien beter begrijpt. In het Engels zijn er al meer delen in de serie verschenen.

Het verhaal begint meteen met een moord, waarna de dader spoorloos is. Hierdoor zit de spanning gelijk in het verhaal. Eén moord is misschien niet uniek, maar als er dezelfde dag nog een lijk wordt gevonden, is de hele stad in rep en roer. In Edinburgh gebeurt normaal gesproken weinig. Die twee moorden lijken in eerste instantie niets met elkaar te maken te hebben. Maar dan wordt duidelijk dat er een wedstrijd gaande is tussen twee seriemoordenaars. De rechercheurs Ava en Luc moeten voorkomen dat er meer slachtoffers vallen.

Moorden snel op elkaar

Je leest het verhaal uit meerdere perspectieven, maar voornamelijk ga je mee met Luc, waardoor je hem goed leert kennen. Echt meeleven met de rechercheurs kon ik niet. Misschien omdat ik deel één niet heb gelezen. Ook kon ik mij niet altijd vinden in hun meningen en beslissingen. Het was bovendien moeilijk om zelf te bedenken wie de dader is. Voornamelijk omdat het geen bekende is en omdat de moorden snel op elkaar volgen, zonder dat er aanwijzingen waren naar de eerdere moorden. Dit zorgde ervoor dat ik met minder aandacht het verhaal las en een beetje mijn aandacht verloor.

Op het einde heb je ook de kans om mee te lezen uit het perspectief van de moordenaar. Dit vond ik een goede toevoeging, want hierdoor kwam de spanning snel terug. De boeken kunnen zich meten met de boekenseries van M.J. Arlidge en Samuel Bjørk.

D.I. Callanach 7 - Perfecte wraak

D.I. Callanach 6 - Perfecte moord

Perfecte prooi