Dinsdag, 6 augustus, 2019

Geschreven door: Louis, Eduard
Artikel door: Hul, Leonard van 't

Pierre Bourdieu

Weerspannigheid als Erfenis

[Signalering] Het boekje Pierre Bourdieu. Weerspannigheid¬†als erfenis is uitgebracht voor liefhebbers¬†van Bourdieus oeuvre en Franse¬†essayistiek. Onder redactie van de 26-jarige¬†Franse schrijver √Čdouard Louis geven¬†zeven auteurs inzicht in het blijvende¬†belang die Bourdieus artikelen en boeken¬†voor hen heeft. Dat belang is niet zozeer¬†academisch, als wel existentieel. Bourdieu¬†lezen liet geen van hen onberoerd: de¬†grootmeester van de gekanaliseerde woede¬†en verontwaardiging raakte allen op een¬†diep emotioneel niveau.

Drijvende kracht achter de bundel is¬†√Čdouard Louis, wiens levensloop interessante¬†parallellen vertoont met dat van¬†Pierre Bourdieu. Ook Louis werkte zich via¬†de √Čcole Normale Sup√©rieure op uit een¬†armoedig arbeidersmilieu, ook Louis kreeg¬†toegang tot de hogere culturele echelons,¬†en ook Louis thematiseert de persoonlijke¬†frustraties over de grote culturele, politieke¬†en sociale ongelijkheid van de Franse¬†samenleving (met titels als Tijd van Woede¬†en Geschiedenis van Geweld). Hoewel niet¬†elke auteur instemt met Louis‚Äô stelling¬†dat Bourdieus woede in “elke regel, elke¬†zin, elke paragraaf” aanwezig is, wordt op¬†zijn minst duidelijk dat Bourdieus werk¬†omgeven wordt door woede en weerstand.

De bijdrage van historica Arlette Farge over¬†het boek De mannelijke overheersing uit¬†1998 is hier exemplarisch: Bourdieu joeg¬†daarin feministisch Frankrijk tegen zich¬†in het harnas, door zich op hun terrein te¬†begeven zonder enige substanti√ęle verwijzing¬†naar de toch uitgebreide feministische literatuur.

Pierre Bourdieu. Weerspannigheid als erfenis lijkt vooral bedoeld als bijdrage aan het hedendaagse Franse publieke debat over de groeiende kansenongelijkheid. In de Nederlandse context kan het boekje de sociologen eraan herinneren dat analytische scherpte en emotioneel engagement elkaar niet hoeven uit te sluiten.

Eerder verschenen in Sociologie Magazine