Plussen en minnen

Maandag, 2 december, 2019

Geschreven door: Stefan Buijsman
Artikel door: Erick Vermeulen

Wiskunde en de wereld om ons heen

[Recensie] In de inleiding van zijn boek Plussen en minnen schetst Stefan Buijsman een maar al te herkenbare situatie uit mijn verre verleden: “Een schoolbord vol wiskundige formules waar je niet al te veel van snapt en die je nooit terug zult zien in het dagelijks leven.” Ik herinner me hoe ik worstelde met de abstractie van sommige wiskunde, er moeite mee had om me voor te stellen wat ik nu precies met een bepaalde wiskundige berekening aan het doen was. Het vak was iets ongrijpbaars.

Plussen en minnen moet de lezer handvatten aanreiken die het praktische nut van wiskunde inzichtelijk maken, en niet louter de abstracte schoonheid schetsen. Buijsman, die zich als jonge filosoof (geboren in 1995) bezighoudt met de filosofie van de wiskunde, is erin geslaagd om een heerlijk boek te schrijven over wiskunde waarin je de formules niet mist. Een van de weinige formules is die van Pythagoras, maar zelfs die passeert summier de revue. Hij stipt allerlei wiskundige vakgebieden aan en legt helder uit wat die voor je kunnen betekenen, hoe die invloed op je leven kunnen uitoefenen, wat je eraan hebt. Daarbij komt er wat geschiedenis langs (rekenkunde in Babylonië, de bouw van de Egyptische piramiden, Pythagoras, Newton (en Leibniz) en Leonhard Euler, en kom je ook moderne begrippen tegen zoals Google, Facebook en Netflix, en de dienstregeling van de spoorwegen. Hij heeft bewust gekozen voor wat minder abstracte deelgebieden, zoals getallen, differentiëren en integreren, kansberekening en grafentheorie. Enkele afbeeldingen helpen ter verduidelijking, daar waar woorden gemakkelijk tekortschieten.

Met verwijzingen naar de wiskunde op de middelbare school richt Buijsman zich duidelijk op lezers die al enige tijd de middelbare school achter zich hebben gelaten. Daarmee doet hij zijn boek tekort, ik denk dat ook leerlingen op middelbare school het met veel plezier zullen lezen.

Net zoals in dit boek kom je in je dagelijkse leven waarschijnlijk zelden berekeningen tegen, maar je loopt wel aan tegen wat de wiskunde kan opleveren, van architectuur, verkiezingspeilingen, weersvoorspellingen tot kunstmatige intelligentie. En dan is Buijsman erin geslaagd om wat kernideeën te schetsen waardoor als je de klok hoort luiden in de gaten hebt waar ergens de klepel hangt.