Pocket vogelboek

Maandag, 15 oktober, 2018

Geschreven door: Gerard Janssen
Artikel door: Theo Jordaan

Origineel vogel doe-boekje

[Recensie] Het pocket vogelboek van Gerard Janssen kun je gerust een origineel boekje noemen. Het vogelboekje is uitgegeven door de sympathieke kleine Utrechtse Uitgeverij Snor. Goed beschouwd is het een “vogel doe-boekje.” Een boekje dat je aanspoort om actief naar vogels te gaan kijken en luisteren. Verwacht geen uitgebreide vogelgids, alhoewel er wel informatie te vinden is. Nee het is de bedoeling dat je actief gaat waarnemen en luisteren. Wel staat het vol met mooie vogeltekeningen van veel voorkomende vogelsoorten.

Dit actieve waarnemen is wat het Pocket Vogelboek origineel maakt. Het boekje leert je op welke manier je vogel je vogels kunt gaan tekenen. Sterker nog naast instructies hoe je het beste vogels kunt tekenen, biedt het ook ruimte om zelf tekeningen te maken. De vogelzang komt ook aan bod. En ook hier word je aangespoord om goed te luisteren en de zang te proberen vast te leggen. Vogels sporen velen van ons ook aan om te gaan associëren, na te denken en te overwegen. Ook hiervoor wordt ruimte geboden in dit aanstekelijke boekje. Al met al is het Pocket Vogelboek erg leuk als inspiratie om vogels beter te gaan bekijken, beluisteren en beleven. Zoek je nog een leuk cadeautje voor een natuurliefhebber dan is dit boekje een erg goed idee. Ook voor kinderen, trouwens.

Flaptekst
“De huismus, de koolmees en de merel zijn heel gewoon. Vogels die je meestal niet echt bekijkt, omdat je denkt te weten hoe ze eruit zien. Maar als je de rust neemt ze goed te bestuderen, zijn ze veel mooier dan je dacht. Dit boekje is een ode aan die heel gewone, maar o, zo bijzondere vogeltjes. Met informatie over de vogels en ruimte om te schrijven, te tekenen en korte vogelmelodietjes te noteren.”

Eerder verschenen op www.allesoverboekenenschrijvers.nl