Geschreven door: Hagen, Hans
Hagen, Monique
Kuiper, Maartje
Artikel door: Friso, Jaap

Poƫzie hardop

In gedichten kun je zwerven en verdwalen

[Recensie] Wanneer is een tekst een gedicht? De kinderen aan wie dichters Hans en Monique Hagen het vroegen, denken dat het rijmt, de zinnen kort zijn, er veel wit om heen staat en dat je ervan moet lachen of huilen. Allemaal goede antwoorden uiteraard, maar er valt nog veel meer over poĆ«zie te zeggen en dat doet het echtpaar Hagen inĀ PoĆ«zie HARDOP. De bundel verschijnt als afsluiting van hun periode als kinderboekenambassadeurs, waarbij ze veel aandacht vroegen voor poĆ«zie. Dat deden ze onder andere met een wekelijkse column in het Parool die nu zijn gebundeld. Het zijn 35 columns waarin 95 gedichten van 65 (Nederlandse) dichters voorbij komen en waarin ze vertellen hoe je kinderen kunt enthousiasmeren voor gedichten.

De stukjes zijn losjes opgebouwd aan de hand van themaā€™s en dienen vooral als podium om telkens een paar gedichten te kunnen delen. Het doet met enige weemoed denken aan de uitgaven van Queridoā€™s PoĆ«ziespektakel, met de uitgebreide overzichten van vaderlandse kinderpoĆ«zie. De Hagens citeren uit eigen werk maar ook uit dat van Koos Meinderts, Edward van de Vendel, Bette Westera, Ted van Lieshout, Joke van Leeuwen, Leendert Witvliet en Mary Heylema maar ook Miep Diekmann, K. Schippers en Slauerhoff. En nog heel veel anderen (65 dus).

Het gaat over de waarde van poĆ«zie (die volgens de makers eigenlijk in de Schijf van Vijf thuishoort) en de grenzen van gedichten. Over moraal (ā€˜doe nooit wat je moeder zegtā€™ van Annie M.G. Schmidt), vormen (het sonnet) , de titel van een gedicht, vertalen en het verdwijnen van het poesie-album (de voorloper van Facebook en Instagram, vinden de Hagens).

Er staat Ć©Ć©n gedicht van een kind in: Hugo Hensen van 9 jaar oud maakte:

Pf

Automerken.

Een Volkswagen ā€“ er past niet eens een volk in
Een Audi ā€“ hij is niet eens oud
Een Ford ā€“ er zit niet eens een gracht omheen
Schandelijk!
Kunnen ze niet iets serieus bedenken?

Interessant zijn de oefeningen in de grenzen van de dichtkunst. Zet je de regels van een verhaaltje anders neer, dan is het ineens een gedicht. Gedichten zijn vaak wat minder hapklaar dan verhalen, ze zijn raadselachtiger en avontuurlijker, concluderen Hans en Monique Hagen. ā€œIn gedichten kun je zwerven en verdwalenā€.

Een fijn en handzaam bundeltje dat mooi is vormgegeven en van passende, enigszins grafische illustraties is voorzien door Maartje Kuiper.

Monique Hagen vertelt over deze bundel in een uitzending van de Taalstaat .

Eerder verschenen op Jaapleest