Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Genechten, Guido van
Artikel door: Alem, Katelijne van

Poppy's plekje

ā€œLangzaam bloeide ik helemaal openā€

De auteur en illustrator

[Recensie] Guido van Genechten is geboren in 1957.  Hij werd met ‘Rikki’ in 1998 laureaat van de internationale illustratorenwedstrijd Key Colours (die toen nog Prijs van de Stad Hasselt heette). Sindsdien raakte zijn internationale carriĆØre als kinderboekillustrator in een stroomversnelling. Na Rikki creĆ«erde Guido van Genechten nog tal van andere personages: IJsje, Tito Tovenaar, Kleine Kangoeroe, Max, Klein wit visje … Allemaal veroveren ze de harten van peuters en kleuters, niet alleen in Vlaanderen en Nederland, maar wereldwijd. De prentenboeken van Guido van Genechten worden verkocht in meer dan 30 landen. In Nederland werd zijn werk al twee keer bekroond tot ā€˜Prentenboek van het Jaarā€™. Daarmee is hij de enige Vlaming die die eer te beurt viel.

Verhaal

Op een dag laat de zon een kleine klaproos voelen dat het tijd is om te ontluiken. De kleine klaproos kijkt om zich heen en leert dat iedereen zijn plekje heeft. De zon, de maan, de sterren, de bijen, de vlinders, de bloemen en wij: we kunnen niet zonder elkaar.

Bazarow

Een poƫtisch verhaal over in harmonie leven met de natuur.

Klaprozen

In dit boek staat de klaproos centraal. Heb je weleens klaprozen gezien? Misschien leuk om op zoek te gaan en van dichtbij te bekijken! En staat de klaproos ook bij andere bloemen in de buurt? Misschien kun je wel een papa en mama klaproos vinden!

Bloemen

In het boek wordt aangegeven dat bloemen de wereld mooi en vrolijk maken en iedereen ervan houdt. Wat zijn jouw lievelingsbloemen? Halen jouw ouders weleens bloemen en welke kleuren vind je dan mooi? Misschien kun je met mama of papa samen bloemetjes gaan halen in de bloemenwinkel of gaan plukken! Of mooie tekeningen van bloemen maken!

Vormgeving

Wat een mooi boek. Een fijn vormgegeven vierkant boek, met magisch mooie illustraties. De klaproos wordt zeer gedetailleerd uitgewerkt, zolang hij nog in zijn knop zit zijn de paginaā€™s in het donker. Daardoor valt het daglicht wanneer de klaproos open gaat des te meer op! Hoe langer je kijkt, hoe meer dieren en bloemen je op de meeste paginaā€™s ziet. Ook de andere bloemen bij de klaproos in het veld worden benoemd, heerlijk om samen met je kind op de mooie bladzijdes te zoeken naar de bloemen! Een mooie boodschap is ook in het boek terug te vinden: wij kunnen niet zonder elkaar.