Prinsje

Zaterdag, 24 oktober, 2020

Geschreven door: Marjet Huiberts, Myriam Berenschot
Artikel door: Katelijne van Alem

“En witte zwanen, het zijn er acht”

De auteur

[Recensie] Marjet Huiberts studeerde dans en pedagogiek en werkte ruim tien jaar als docent en consulent dans in het basisonderwijs. In 1998 won ze een wedstrijd voor tekstdichters bij Conamus. Sindsdien schrijft ze liedjes, gedichten en verhaaltjes voor Sesamstraat en is ze de tekstschrijver van theatermaker Frank Groothof. Ze schreef onder andere de liedteksten van zijn voorstellingen Gilgamesj, Vincent & Theo, De broertjes en de strijd om de Ring, Het Monster van het Labyrint, Orpheus en de Hellehond van de Hades, Sheherazade en de vertellingen van 1001 nacht en Porgy en Bess.

De illustrator

Myriam Berenschot  illustreert kinderboeken, educatieve uitgaven, kunstkaarten, je jaarlijkse kerstkaart, geboortekaartje en veel meer. Ze woont in de stad Groningen.

Verhaal

Prinsje woont in een prachtig kasteel, met twee ouders, drie ramen, vier torens en vijf potjes voor het plassen. Tel mee van 1 tot 10. En ook weer terug.

In de wereld van Prinsje kunnen jongeren heerlijk ronddwalen en ook nog leren tellen!

Tellen

Een prettig boek om mee te tellen. Kun jij al een beetje tellen? En tel je mee met Prinsje? Misschien kun je om je heen ook spulletjes vinden om te tellen, dit boek nodigt zeker uit!

Kasteel

Prinsje laat ons zijn kasteel zien en de omgeving waar hij woont. Heb jij weleens een kasteel gezien? Herken jij wat er in het boek allemaal getekend staat? Prinsje heeft zelfs negen koks in huis, wie kookt er bij jullie bijvoorbeeld? Dit boek heeft allerlei aspecten in zich om op door te kunnen gaan met peuters. Heel fijn wanneer de fantasie op gang komt, dan kan dit boek voor hele leuke gesprekjes zorgen!

Vormgeving

Mooi sterk kartonnen boek in de vorm van een kasteel. Door dit uiterlijk spreekt het jonge kinderen al aan. Ze kunnen het kasteel daadwerkelijk voelen! Bovenin staan steeds alle cijfers van 1 tot 10 in de torens en zie j aan de rode kleur welke cijfers aan de beurt zijn. Het tellen gebeurd op rijm, dit maakt het voorlezen erg fijn. En extra leuk, er wordt opgeteld, maar ook weer terug geteld!

De illustraties zijn lieflijk en duidelijk, wat er geteld wordt, is heel goed terug te zien in de tekeningen. Een zeer geschikt boek voor de beginnende tellers.