Privacy Live

Zaterdag, 4 april, 2020

Geschreven door: Annet Hulst
Artikel door: Sanne Wortman

Intrigerende, gemakkelijke thriller die leest als een trein

[Recensie] Jente heeft een vlog over beauty en wil beroemd worden. Haar vriendje Daniël werkt als cameraman. Voor allebei verandert hun leven als er een nieuw programma op tv komt: Privacy Live. Hierin worden Nederlanders stiekem gefilmd en tijdens de uitzending worden hun grootste geheimen openbaar gemaakt. Die geheime affaire? Die torenhoge gokschulden? Niks is meer veilig en heel Nederland heeft het erover.

Schattige hoofdpersonen
Jente en Daniël zijn overduidelijk smoorverliefd. Echt een lief jong stelletje dat een paar maanden bij elkaar is en van plan is dat nog veel langer te zijn. Maar dan stuurt Daniël opeens bericht dat hij het uitmaakt. Jente’s hart is gebroken en ze laat het er niet bij zitten. Gelukkig krijg je als lezer ook het verhaal van Daniël mee en weet je dus gelijk dat hij het niet uitmaakt, maar dat er iets heel anders aan de hand is. Wat precies… Dat is een stuk minder duidelijk. Daniël lijkt een soort selectief geheugenverlies te hebben waardoor zijn cruciale herinneringen pas helemaal aan het eind van het boek, bij de ontknoping, boven water komen. Erg handig voor een spannend einde natuurlijk, maar wel een beetje raar.
En ook bij Jente zitten onduidelijkheden, maar dat komt meer doordat ze over sommige dingen totaal niet na lijkt te denken. Vriendin die zich mysterieus gedraagt? Niet naar vragen, maar gewoon over jezelf beginnen.

Grote puzzel
Er worden in ieder geval genoeg vraagtekens opgeroepen, waardoor je snel door wil lezen. Het duurt alleen wel een beetje lang voordat er wat vragen beantwoord worden. Daarom zullen sommige lezers misschien halverwege hun interesse in het boek verliezen, maar hou vol! Het komt goed! Tegen het einde van Privacy Live zit er meer en meer vaart in het verhaal en vallen de puzzelstukjes steeds sneller op hun plek. De puzzel blijkt zelfs groter dan je denkt en hoewel je sommige delen wel kan raden, zul je toch zeker voor verrassingen komen te staan!

Nederland?
Privacy Live speelt zich af in Nederland, maar niet helemaal het Nederland wat wij kennen. Het is een soort parallelle wereld waar de BN’ers en televisieprogramma’s die wij kennen deels vervangen zijn door programma’s en mensen die er heel erg veel op lijken – maar het toch niet helemaal zijn. De personages en de tv-wereld worden net wat extremer neergezet dan normaal, maar wel op een manier die realiteit zou kunnen zijn. Dat zorgt voor een interessant concept dat aan het denken zet.

Ons Amsterdam

Daarnaast schrijft Annet Hulst gemakkelijk en duidelijk. Hierdoor kun je als een sneltrein door dit boekje heen om het ten slotte met een zucht dicht te slaan.

Bloedheet