Professor S. en de verslaafde koning

Zaterdag, 1 juni, 2019

Geschreven door: Erik Scherder, Fred Diks, Mariëlla van de Beek
Artikel door: Rita Pontororing

Hoezo feiten over het brein saai en moeilijk te volgen?

[Recensie] Tekenaar Mariëlla van de Beek, die ervan droomde om een hersenboek te maken nadat zij over Erik Scherder hoorde. Een kinderboekenschrijver die tientallen kinderboeken heeft geschreven, Fred Diks. Een bevlogen breinwetenschapper Erik Dekkers. Dat heeft geresulteerd in een samenwerking, drie breinmusketiers. (Leeuwarder Courant d.d. 17 april 2019).

Met hun boek willen de drie breinmusketiers maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht van kinderen brengen. Over gezonde voeding, over meer beweging, over gebruik telefoon. En dan niet in een saai wetenschappelijk boek voor kinderen. Neen, een boek met een spannend verhaal, wetenschappelijke feiten over het brein, én tekeningen die een extra uitleg geven..

Het boek begint met een inleiding. Kort en bondig neergezet. Over het bizarre avontuur, waarbij de hersenen gebruikt moeten worden om te overleven. Over het brein. En de illustratie van het brein.

Dan een uitleg over de buitenkant en de binnenkant van je brein. Mèt de wetenschappelijke termen. En mèt illustraties waarbij  Zhé, beste vriend Brian en hondje Pavlov de uitleg verlevendigen. Deze eerste drie bladzijden zien er aantrekkelijk uit, doorlezen gaat vanzelf.

Pf

Elk hoofdstuk blijft het vaste stramien houden. Hoe komt dat in het boek tot uiting? Allereerst de spanning in het boek: de zoektocht naar Zhé’s opa, de bekende professor S. die in Breinstein is beland. Zhé, beste vriend Brian en hondje Pavlov gaan op zoek naar hem. Tijdens de zoektocht komen de drie op plaatsen die namen dragen van het brein. Of ze ontmoeten personen die eveneens namen dragen van het brein. Zo komen ze dokter Medulla tegen en broeder Pablo Pons. Na de spanning wordt het tijd voor het brein, de “Hersenfeitjes”, uitleg van de breintermen die in het hoofdstuk genoemd zijn. Wat is Medulla, wat is Pons. Dan volgt ook nog het “Waanzinnig weetje van professor S.” En ja, waanzinnig leuk geïllustreerd. Let eens op de illustratie bij de uitleg van Noradrenaline.

Kortom, een leuk boek. Leerzaam. Goed leesbaar. De illustraties zijn daarbij ondersteunend en grappig. Misschien zijn er kinderen die een klein steuntje nodig hebben bij het lezen. Helemaal niet erg. Zo steek je zelf ook heel wat op.