Recepten uit de Cariben

Zaterdag, 29 september, 2018

Geschreven door: Shivi Ramoutar
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Limen – de kunst van het nietsdoen

[Recensie] Als we denken aan het Caribisch gebied dan denken we aan zon, zee, strand, rumcocktails, reggea en dreadlocks. Als je mensen vraagt om een gerecht te noemen uit de Caribische keuken dan zullen de meesten daar niet zo snel antwoord op weten. Tenzij ze in die regio geboren en getogen zijn zoals Shivi Ramoutar, een in Engeland wonende en in Trinidad geboren en getogen chef van pop-up restaurants in Londen en New York die het boek Recepten uit de Cariben geschreven heeft. In het eerste hoofdstuk van het boek krijgen we een lesje geschiedenis en daaruit leren we dat de Caribische keuken zeer gevarieerd is. Ieder eiland heeft zijn eigen specialiteiten en die verschillen nogal van elkaar. Dat heeft vooral te maken met het koloniale tijdperk waarin de Spanjaarden, Portugezen, Britten, Fransen, Denen en Nederlanders hun stempel drukten op de inheemse keuken. De Caribische bevolking kent een enorme verscheidenheid als het gaat om afkomst en religie en dat maakt dat de Caribische keuken zeer gevarieerd is.

Heel veel namen van eilanden in dit gebied klinken ons bekend in de oren. Jamaica, St. Maarten, Puerto Rico maar ook Aruba, Curacao en Bonaire. En nog heel veel meer. Het is vast niet simpel geweest om te kiezen welke gerechten niet in Recepten uit de Cariben mochten ontbreken maar het is Shivi Ramoutar gelukt een kleurrijke verzameling in het boek op te nemen uit een keuken die draait om samen eten en plezier maken. Iedereen is altijd welkom en er is altijd eten genoeg. Ook leert het boek ons wat het begrip ‘limen’ wil zeggen. Limen is lekker niksdoen met een hapje en een drankje en gezellig lachen en praten met elkaar. Men noemt het ‘de kunst van het nietsdoen’ en in een samenleving waar iedereen altijd druk is en haast lijkt te hebben kan het helemaal geen kwaad om deze gewoonte in te voeren.

De gerechten die voorbijkomen in dit boek zijn wezenlijk anders dan die in het doorsnee kookboek. De hoofdstukken zijn niet verdeeld in Voorgerechten, Hoofdgerechten etc. En ook niet in Vlees, Vis, Groenten enzovoort maar hebben namen als Hapjes om te delen, Twee- of driepansgerechten, Zalige zaken en Bijgerechten. Omdat Shiva Ramoutar voornamelijk in Londen woont en daar haar gerechten heeft bedacht en samengesteld zijn de ingrediënten goed verkrijgbaar. Sommige recepten zijn bekend maar ze worden ons gepresenteerd met een bijzondere twist. Enkele voorbeelden zijn: popcorn met zout, limoen & koriander en macaroni met kaas maar dan met kidneybonen en spinazie. Als er recepten zijn met ingrediënten die hier niet in de winkel te vinden zijn dan krijgen we een goed alternatief. We treffen heerlijke salades aan zoals Geroosterde kokos en komkommer of  Koolsla met ananas en pinda’s. In het hoofdstuk Zoetigheden zien we onder andere Kokossoufflé met hete rumbotersaus en Gepocheerde papaja met vanilleroom. En daarnaast bijzondere sauzen en marinades en zelfs een recept om Gecondenseerde melk te maken. Het is zaak om een goede fles donkere en een fles witte rum in huis te halen alvorens in deze keuken te duiken. Uiteraard zijn er genoeg recepten zonder drank maar een echte Rumbarbecuesaus of Watermeloensorbet met witte rum kunnen toch niet zonder. En uiteraard ontbreekt de echte Pina colada niet in dit mooie boek. Een stevige hardcover met smakelijke foto’s van exotische gerechten. Een bijzonder, smakelijk en inspirerend boek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl