Recepten uit Istanbul

Zaterdag, 18 augustus, 2018

Geschreven door: Pomme Larmoyer
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De mooiste tot nu toe

[Recensie] In de serie Recepten uit … (New York, Venetië, Tokyo) is er nu Recepten uit Istanbul. En als ik eerlijk ben (en dat ben ik) dan is dit tot nu toe wel het mooiste deel in de serie.
Na het woord vooraf en de inhoudsopgave krijgen we een plattegrond van Fatih – Het oude Istanbul met een aantal tips en beschrijvingen van wat je tegenkomt tijdens een wandeling door deze wijk. Restaurants, bazaars, bijzondere gebouwen, parken. Je zou direct je wandelschoenen aantrekken.

Daarna een aantal ontbijtgerechten met de bijbehorende recepten en dan gaan we over naar een plattegrond en nog veel meer geweldige tips voor het moderne deel van Istanbul, de wijk Galata. Markten, restaurants, kleine zaken die je niet mag missen, een kunstenaarswijk en nog veel meer. Daarna weer overheerlijke recepten en nog meer plattegronden van andere wijken met tips en wandelingen en een paar beschrijvingen van ondernemers die een bijzonder bedrijf hebben of kok van een bekend restaurant zijn.

Vijf hoofdstukken met gerechten als Roerei met groenten voor het ontbijt. Knoflookpuree met walnoten of Posteleinsalade met yoghurt in het hoofdstuk Aan tafel in de Meyhane. In het hoofdstuk Soep, vlees en rijst zien we Auberginespiesen, Rijst met spinazie, Kip met rijst en wil je koken uit het hoofdstuk Zoals thuis dan is Gebakken aubergine en paprika’s of een Snijbonensalade een heerlijke keuze. Zo gaat het maar door. En vergeet vooral het hoofdstuk Turks fruit met alle zoetigheden niet want die lusten ze wel in Istanbul. Griesmeeltaart, Stroopbeignets of Kadayif met pistachenoten. En die twee recepten met pens die ergens staan slaan we gewoon over.

Watertandend mooie foto’s van zowel de gerechten als de stad en zijn inwoners. Istanbul staat met één been in het Midden Oosten en met het andere stevig in de westerse wereld en dat straalt dit boek ook helemaal uit. Een moderne stad met moderne mensen en tegelijk ook het oude Istanbul met zijn eeuwenoude geschiedenis. Het boek eindigt met een ‘Toegift’ met daarin een overzicht van veel gebruikte ingrediënten, een register en een lijst met interessante adressen.

Foodlog

Wie in Istanbul is geweest zal veel herkennen en ook gelijk een lijst kunnen maken voor het volgende bezoek. Dat doe je vast ook als je je eerste bezoek nog voor de boeg hebt. En ondertussen gaan we de keuken in om heerlijk te koken.

Eerder verschenen op Culinette.nl

Recepten uit Istanbul

Recepten uit Istanbul