Recepten uit Wenen

Zaterdag, 2 juni, 2018

Geschreven door: Antonia Kogl
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een traditionele maar ook heel moderne wereldstad

[Recensie] Wie ooit in de stad Wenen is geweest heeft zelf kunnen ervaren dat de stad nog altijd de sfeer uit de tijd van Keizerin Sissi uitstraalt. Een deel van de stad is heel traditioneel en nog helemaal uit die tijd maar een ander deel van de stad is hypermodern. Wenen heeft een rijke historie en er is ontzettend veel te zien. Uiteraard ga je er naar de Opera en eet je een Sachertorte bij Hotel Sacher. De lijst van dingen die je gedaan moet hebben is heel lang en een paar goede wandelschoenen heb je zeker nodig. Wie Wenen zegt, zegt ook Wiener Schnitzel. Een traditioneel gerecht dat in menig restaurant op de kaart staat.

Het boek Recepten uit Wenen van Antonia Kogl weet de sfeer van de stad feilloos over te brengen. De kleuren, de foto’s, het lettertype en de lay-out doen in alles denken aan de mooie stad aan de Donau in Oostenrijk. Het boek is, net als de stad, ingedeeld in twee stukken. We starten met het traditionele Wenen met de echte Weense klassiekers en het tweede deel is het moderne Wenen met de bijbehorende gerechten.

Maar er is meer dan dat. Behalve recepten leren we ook een aantal restauranthouders kennen. Het boek is als het ware een culinaire wandeling door de stad. Van het ene restaurant naar het andere. We lezen over de mensen achter de recepten en krijgen informatie over het restaurant zodat je, als je in Wenen bent, zeker niet hoeft te piekeren waar je eens zult gaan eten. Keus genoeg! Er zijn wat losse hoofdstukken zoals Snacks, Voorgerechten, Hoofdgerechten en Desserts waarin de makers van het boek hun favorieten verzameld hebben. De overige hoofdstukken zijn kennismakingen met restaurants en de recepten die zij met ons willen delen. Als afsluiting krijgen we ook nog het lijstje met alle genoemde restaurants met adressen en websites en een plattegrond van de stad.

De Weense keuken is een stevige keuken en men gaat orgaanvlees niet uit de weg. Heel veel recepten in het boek bevatten echter geen orgaanvlees dus hou je daar niet van dan blijft er nog genoeg over. Zowel de traditionele gerechten als de moderne zijn de moeite waard. Heerlijk gebak zoals een Malakofftaart en uiteraard een Sachertorte. Stevige soepen en de Wiener Schitzel met aardappelsalade ontbreekt ook niet. In de moderne keuken zien we hele mooie en vaak verfijnde gerechten zoals Ribeye met roze aardappelpuree, Basilicumpudding, Spitskool met boterschuim en geroosterde gist, Burrata met vlierbessensaus, komkommer en appel en Ravioli met geitenkaas en rabarber.
Soms komen we een ingrediënt tegen dat moeilijk of niet bij ons verkrijgbaar is zoals Riddervis. Een zoetwatervis die hier niet bekend is.

Yoga Magazine

En steeds weer tussendoor foto’s van deze mooie stad waar je echt een keer geweest moet zijn. En als je er geweest bent wil je weer terug. De volgende keer met een lijstje restaurants in de tas maar voor het zover is gaan we zelf de keuken in.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl