Rennen

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Cora Sakalli
Artikel door: Jaap Friso

Gewoon druk

[Recensie] Haar benen hebben minder geduld dan haar hoofd en leiden een eigen leven, alsof ze niet van haar zijn. Een stopknop lijkt er niet op te zitten. De Nederlandse schrijfster Cora Sakalli slaagt er goed in om in Rennen de drukte in het hoofd van een meisje te beschrijven. Hoe ze steeds weer snel is afgeleid, andere dingen doet dan ze van plan is, zich niet kan concentreren. Ze volgt met haar ogen de gekleurde strepen op de ziekenhuisvloer en moet ze wel volgen.

Het jongere zusje van Loep van 11 heeft een ongeluk gehad waarbij ze haar arm heeft gebroken. En omdat ze al een spierziekte heeft, kan ze nu eigenlijk niks meer. Moeder vermoedt dat de zusjes niet eerlijk vertellen wat er is gebeurd en besluit Loep naar een oom en tante te sturen, zodat ‘iedereen even tot rust kan komen.’ Loep is het daar uiteraard niet mee eens maar heeft weinig in te brengen. Het grote voordeel is wel dat ze zich kan uitleven in een bosrijke omgeving, naast een gesloten pretpark.

Het levendige verhaal ontwikkelt zich snel. De temperamentvolle Loep maakt al snel vrienden en vijanden op haar nieuwe school, wat uitmondt in een enerverende climax in het reuzenrad. Een verhaal over pesten en voor jezelf opkomen, zoals er veel zijn. De verdieping zit hem vooral in het gedrag van Loep, die enorm worstelt met zichzelf. Het is slim dat de term ADHD niet voorkomt, geen ritalin, geen behandelingen. Het gaat gewoon om een behoorlijk energieke meid die telkens weer tegen haar eigen grenzen oploopt. Volgens de bemoeizuchtige buurvrouw is Loep een drukteschopper, net als haar weggelopen vader. Vanwege het negatieve stigma en de problemen die ze veroorzaakt, wil ze wel veranderen. Vooral om haar moeder en de andere volwassenen te behagen, want ze bedoelt het goed en wil anderen helpen. Vooral ook haar zusje.

Zo’n energieke meid vol creatieve ideeën in een keurslijf persen, is vragen om problemen. Daar komt haar moeder ook achter. Maar dan gelukkig zonder al teveel moralistische boodschappen. De magische wending aan het slot is een misser maar Rennen kan dat wel hebben. Het is een vlot geschreven en met vaart verteld verhaal over een kind waarvan er in iedere klas meerdere zijn. Net als de andere kinderen in het boek, van verwende pestkoppen tot een nerd met tekentalent.

Cora Sakalli is een  relatief nieuwe en frisse stem die een lekker leesboek afleverde dat goed aansluit bij deze tijd.

Voor het eerst verschenen op Jaapleest