Roadtrip naar nergens

Zaterdag, 17 juli, 2021

Geschreven door: Barbara De Smedt
Artikel door: Patrice van Trigt

Vreselijke roadtrip, toch wil je zelf ook op stap

[Recensie] Heeft het idee om je spullen in te pakken en gewoon te gaan weleens gelonkt? Zonder plannen of uitgebreide voorbereiding vertrekken met de hoognodige bagage en je ziet wel waar je belandt? Hoofdpersonage Michelle staat op een tweesprong in haar leven. Het leven heeft haar niet gebracht wat ze had gehoopt en ze besluit alles achter te laten en te vertrekken. Voor het eerst in haar leven laat ze zich leiden door haar intuïtie. Michelle stapt in haar auto en vertrekt. Ze laat haar moeder en andere wrakstukken achter. In Portugal raakt Michelle betrokken bij zaken die de politie op haar pad brengt.

Barbara de Smedt neemt de lezer mee in een fascinerend avontuur. Haar schrijfstijl is meer dan toegankelijk, de uitwerking van haar personages is aannemelijk, waardoor alles wat er gebeurt realistisch overkomt. De beeldende beschrijvingen in begrijpelijke bewoording helpen mee. De reis die Michelle maakt is niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk goed uitgelegd. Haar persoonlijke groei is mooi om te lezen. Je merkt dat ze wordt gesterkt in haar besluitvorming en trouw blijft aan zichzelf. Ondanks dat ze wordt uitgedaagd door de gebeurtenissen waar ze niet naar op zoek is. Dat ze in een scenario terechtkomt dat meteen een flinke spanningsboog met zich meebrengt had je vooraf niet kunnen bedenken. De passages vanuit een onbekend perspectief vergroten dat gevoel alleen maar.

Roadtrip naar nergens is een sterk verhaal. Het boek leest lekker weg, de auteur daagt de lezer uit en genereert meteen een consequente spanningsboog. Een aantal toevalligheden en kleine ongeloofwaardige zaken heb ik zonder moeite kunnen parkeren. Ik heb van A tot Z genoten van deze trip. Het is heel verleidelijk zelf nu m’n rugzak in te pakken en gewoon te gaan. In de hoop dat alle ellende die Michelle op d’r dak kreeg te vermijden.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Roadtrip naar Nergens