Weg van het systeem van ‘nemen – maken – weggooien’
[Signalering] Voor managers die uit het lineaire systeem van ‘nemen – maken – weggooien’ willen stappen voordat het keihard tegen planetaire grenzen aanbotst, biedt dit boek een introductie in de bedrijfskundige aspecten van de circulaire economie.
Elk hoofdstuk bevat praktijkervaringen van bedrijven die al werken aan de grondstoffentransitie, bijvoorbeeld door het recyclebaar maken van materialen en producten, het verlengen van hun levensduur of het vervangen van producten door diensten. Deze voorbeelden dragen bij aan de leesbaarheid van het boek, net als het spaarzame gebruik van jeukwoorden zoals customer journey en intrapreneurship.
Het boek kan ook beleidsmakers aansporen. Zo blijkt beddenfabrikant Auping – een circulaire voorloper nochtans – van consumenten tien euro te vragen voor het terugnemen van afgedankte matrassen. Zo’n boete op goed gedrag zou verdwijnen zijn als de overheid uitgebreide producentenverantwoordelijkheid’ zou invoeren voor matrassen. Dan wordt gescheiden inzameling en recycling verplicht voor alle fabrikanten en importeurs.
—
Eerder verschenen in De Helling