Rudolph kookt

Zaterdag, 30 juni, 2018

Geschreven door: Rudolph van Veen
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Iedereen kan leren koken

[Recensie] Veel groter dan ik had verwacht. En dan heb ik het over het boek Rudolph kookt en niet over Rudolph van Veen zelf. Bestaan er nog mensen die Rudolph nog nooit gezien hebben? Kan haast niet waar zijn. Zowel zijn programma’s op 24kitchen als zijn kookboeken zijn zeer populair. Rudolph van Veen schreef ook Het basiskookboek voor iedereen met hier en daar wat uitgebreidere gerechten vanuit het idee dat lekker eten klaarmaken helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Iedereen kan het en dat maakt hij met dit boek meer dan duidelijk. Een groot boek met een zachte buitenkant en veel mooie foto’s.

Een goede indeling met een duidelijke en uitgebreide inhoudsopgave zodat je snel zult vinden wat je zoekt. Handige extra’s zoals twee pagina’s ‘5x ….’ als aanvulling op ieder hoofdstuk. Als voorbeeld 5x koude saus of 5x vis als voorgerecht. Kleine tips of receptjes die aansluiten op het voorgaande onderwerp. Bij ieder recept staat apart nog een tip of aanvulling van Rudolph om het net even anders te doen. Heel fijn vind ik het kadertje ‘Lekker met ..’ bij ieder recept. Soms zie je een fijn gerecht en dan denk je, wat zullen we er dan bij eten. In dit boek vind je bij ieder gerecht drie suggesties met verwijzing naar de pagina’s waar je het recept van het gerecht voor erbij kunt vinden. Het zijn duidelijke stap voor stap recepten met ook de voedingswaarde per persoon zodat je makkelijk de hoeveelheid kcal, eiwit, koolhydraten etc. in de gaten kunt houden. Het boek sluit af met een groentekalender, fruitkalender en een lijst met kerntemperaturen voor vlees.

De recepten in het boek zijn door iedereen te maken. Hier en daar is het handig om iets meer kookervaring te hebben maar als je als beginner met de basisrecepten start dan zul je snel de iets uitgebreidere gerechten aandurven. Een boek om regelmatig uit de kast te halen. Wie even geen idee heeft wat er nu weer eens op tafel moet komen zal in dit basiskookboek altijd iets vinden waar alle tafelgenoten blij mee zijn. Veel gerechten zijn uitstekend geschikt om ook tijdens een wat chiquer diner te serveren. Zowel de beginnende als de wat meer ervaren kok zal in dit boek genoeg van zijn gading vinden. Minpuntje vind ik de foto’s van Rudolph zelf. De afgesleten en gescheurde spijkerbroek is een mislukte poging om lekker vlot over te komen. Erger nog is de gestyleerde gemaakte hemelse glimlach waarmee Rudolph in de verte staart terwijl zijn handen totaal ergens anders mee bezig zijn.  Dat heeft een man als Rudolph niet nodig. Gewoon lekker koken en mooie boeken maken zoals Rudolph kookt.

Eerder verschenen op Hebban.nl

Rudolph's Christmas

RUDOLPH'S BAKERY 2