Salad days

Zaterdag, 17 juli, 2021

Geschreven door: Ajda Mehmet
Artikel door: Eva Reinders

Geen zin om te koken maar wel om lekker en gezond te eten

[Recensie] Je kent ze vast: dagen waarop je geen zin hebt om te koken. Mij maak je dan heel gelukkig met een goed gevulde salade. Sterker nog, je maakt me op heel véél dagen gelukkig met een bak groen met toebehoren, maar helaas vinden sommige huisgenoten dat ‘geen eten’. Gelukkig is er nu Salad Days van Ajda Mehmet. Dit zijn niet zomaar salades, dit zijn complexe gerechten die je zo zou kunnen noemen. Eat your heart out, saladefans!

Foodstyliste en receptontwikkelaar Ajda Mehmet maakte eerder het boek Vers uit de oven. Dat boek oogde even sfeer- en stijlvol, maar voelde minder persoonlijk dan haar nieuwste. Het boek staat vol met kleine persoonlijke verhaaltjes met bijbehorend beeld, en de ene keer zijn die voor de gemiddelde lezer relevanter dan de andere. Mooie anekdote: de titel Salad Days komt uit een stuk van Shakespeare dat Ajda ooit las en dat iets betekent als ‘tijd van jeugdige onervarenheid’.

Ook de hoofdstukken dragen Engelse titels: Leafy, Crunchy, Salad sides. In het een ligt de nadruk dus op groene blaadjes, in het ander op pitjes, nootjes en knapperige groente, en bij de sides vind je bijvoorbeeld hibiscusazijn, croutons en pita’s. Er is ook een hoofdstuk Hearty, met stevig gevulde salades, en in Soft staan die met iets warms of bijvoorbeeld noedels erin. En dan heb je nog de Sort-of salads, zoals een carpaccio van knolselderij of een Ploughman’s lunch. Leuk om als lezer mee te beginnen: het receptenoverzicht achterin. Pik er iets uit dat je nieuwsgierig maakt: een Wedge salad met garnalen (met de ingrediënten van een klassieke garnalencocktail), een Dreamy aardappel-ansjovissalade of de Smoky ‘elote style’ salade met geroosterde mais.

Ajda laat zich niet zelden leiden door het oog: wat ziet er fraai uit op het bord, welke kleuren en texturen contrasteren en vormen samen een spannend geheel. Dat levert verrassende smaakcombinaties maar vooral ook heel mooie plaatjes op. Little gem en bloedsinaasappel, Geroosterde rabarber en radijs. Het sprankelt, knispert en knappert het boek uit. Salades zijn niet alleen voor de zomer, zoals Ajda terecht opmerkt, maar toch is het fijn dat het boek er precies nu is. De Hollandse zomerdagen voelen fris, jeugdig en groen; is het wat warmer, dan wil je niet koken: perfecte salade-dagen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl