Salade in 6 stappen

Zaterdag, 19 september, 2020

Geschreven door: Ditte Ingemann
Artikel door: Eva Reinders

Gezond en vooral lekker

[Recensie] Sommige mensen vinden salades geen eten maar konijnenvoer, maar er zijn ook heel veel andere die je elke dag een bak groen als maaltijd voor zou kunnen zetten. Ik ben zo’n konijn, maar gek genoeg haal ik zelden salades uit een boek. Hoe mooi en verrassend ze ook zijn, zoals de Supersalade’s van Kat Mead, of hoe lekker en gezond ze me ook lijken, zoals de salades van Ditte Ingemann in Salade in 6 stappen.

De Deense Ditte schreef meerdere kookboeken en blogt onder de naam The Food Club. In Salade in 6 stappen verzamelde ze salades “in breder perspectief”: net als Kat Mead vindt Ditte dat een salade “ALLES kan zijn”. Naar voorbeeld van haar vader, een meubelmaker, bouwt Ditte haar recepten op als waren het bouwkundige constructies. Elke salade bevat zes componenten: iets dat vult, iets groens, iets krokants, dan een vloeibaar ingrediënt, iets zachts en nog een extra. Een speciale plek krijgen vervolgens Ditte’s tien favoriete groenten, haar ‘superhelden’. Voor die groenten, zoals aardpeer, courgette en pompoen, geeft ze je ideeën voor combinaties en bereiding, bewaartips en haar favoriete recept verderop in het boek.

In acht hoofdstukken volgen dan 100 vegetarische recepten voor onder meer Gevulde salades, Warme salades en Supergezonde salades. Ook is er een hoofdstuk Vrouwelijke salades en eentje met Mannelijke salades, maar vraag me niet wat daar nou zo genderspecifiek aan is. Ik dacht eerlijk gezegd dat salade bij uitstek een regenbooggerecht was: voor alle kleuren, karakters en kerken. In het hoofdstuk Toppings, dressings en bijgerechten vind je de ‘vrienden’ van elke salade: goede basisdressings, knapperige strooisels en brood. Ook leuk: kokosbacon die uitgebakken spek op je ceasar kan vervangen, gemaakt van kokosvlokken met sojasaus en ahornsiroop.

Met twee salademenu’s van zes gangen, een seizoenskalender en een degelijk register is het boek dan compleet en uit. Nog maar eens door die 256 pagina’s heen en op zoek naar een salade die ik zou willen maken. De Geniale coleslaw met gezouten pinda’s van Dittes moeder lijkt me een goede kandidaat, net als het Tomatenfeest met mozzarella, nectarine en olijven. En natuurlijk de mannelijke Crunchy selderijsalade, want van dat etiketten plakken word ik nou eenmaal recalcitrant. Wie weet durf ik daarna ook de Warme bietensalade met vanille en gember aan. Het vanillemerg gaat niet door de dressing, maar met de bieten in de oven – wat zal dat lekker ruiken! En dan zijn er nog meer dan 90 salades over om uit te proberen… Misschien gaat het deze keer echt lukken; aan Ditte zal het niet liggen!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl