Scarlet

Zaterdag, 5 december, 2020

Geschreven door: Marissa Meyer
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Mooi vervolg op Cinder

[Recensie] Cinder zit in de gevangenis en zal waarschijnlijk een pijnlijke dood krijgen door de woedende koningin Levana. Ze moet koste wat kost ontsnappen uit de gevangenis, aangezien zij de sleutel kan zijn tot het verslaan van de koningin. In Frankrijk heeft Scarlet Benoit het ook moeilijk. Haar grootmoeder is namelijk ontvoerd en de enige die haar kan helpen, is straatvechter Wolf, die misschien helemaal niet te vertrouwen is. Levana is van plan om te trouwen met prins Kai en hem erna te vermoorden om zo over de wereld te heersen. Kan Cinder Levana stoppen?

Toegegeven, in het begin van het boek moest ik even in komen. Je krijgt nu niet alleen het verhaal te horen van prins Kai en Cinder, maar nu ook van Scarlet. Zij is juist op een hele andere plek en je maakt kennis met nieuwe personages, dus ik moest daar even aan wennen. Niet getreurd, want je vertrouwde favoriete personages zoals Cinder, Iko en prins Kai komen terug en krijgen af en toe het woord. De wisselwerking vond ik uiteindelijk erg fijn en daardoor leerde je verschillende aspecten van de wereld beter kennen.

Scarlet is een hervertelling van Roodkapje. Ik vond het erg leuk om te zien welke overeenkomsten er waren met het oude sprookje. Zo kon ik een aantal personages koppelen aan personages van het sprookje, wat maar al te leuk is. Ik merkte ook dat The Lunar Chronicles duisterder worden. Er waren genoeg spannende gevechten, heftige confrontaties en beklemmende achtervolgingen waar ik zeker van genoot. Marissa Meyer weet lekker veel actie in haar boeken te stoppen, wat heel gaaf is om te lezen. De spanningen rondom een naderende oorlog worden hoger en ik kan daardoor niet wachten om meer te lezen!

Wel heb ik wat kritiek op een bepaald aspect van het verhaal. Ik kan hier alleen weinig over zeggen omdat ik dan spoilers geef, maar laat ik zeggen dat een bepaald ”leger” soms niet helemaal logisch op mij over kwam. Voor de rest vond ik de hele wereld erg mooi beschreven en was het ook lekker om eens wat meer te lezen over het futuristische Frankrijk. Scarlet vond ik ook een aardig en dapper meisje en daarbij was ik ook erg geïntrigeerd door de mysterieuze Wolf.

Scarlet is een mooi vervolg op Cinder, The Lunar Chronicles zijn inderdaad echt de hype waard! Het boek leest lekker weg, Marissa Meyer weet je echt mee te nemen op een spannend avontuur met ontzettend leuke personages. Ik ga snel verder in deze serie, zodat ik alles weet over de Lunar Chronicles als Marissa Meyer eenmaal eind maart in Nederland komt! Op naar het derde deel, genaamd Cress!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy