Schaduw van de nacht

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Tess Gerritsen
Artikel door: Rachel van der Lee

Kleurrijke personages verdienen meer aandacht in spookachtige omgeving

[Recensie] Ava Collette ontvlucht haar verleden en huurt Brodie’s Watch, een oud huis in een afgelegen kustdorpje in Maine. Ondanks de geruchten dat het er spookt door de rondwarende geest van kapitein Brodie, voelt zij zich er onmiddellijk op haar gemak. Als ze echter vreemde geluiden begint te horen, verandert dat en gaat ze op onderzoek uit. Kloppen de geruchten die bekend zijn over het huis? Spookt het er echt of is er iets heel anders aan de hand?

Wonen in een oud huis

Tess Gerriten werd bekend door haar serie over Rizzoli en Isles. Als je daarmee bekend bent, is dit boek dun en heb je het zo uit. Schaduw van de nacht is in de ik-vorm geschreven. Als lezer kruip je in de huid van Ava Collette die in dat oude huis gaat wonen. Gerritsen weet de juiste sfeer te vangen van het huis, met precies genoeg beschrijving van de omgeving en het huis zelf. Spookt het er echt, blijf je jezelf steeds afvragen. Er komen kleurrijke figuren voorbij die haar gaan helpen met het onderzoek over het verleden van het huis.

Dubbel zo dik

Gaandeweg kom je er ook achter wat er met Ava zelf aan de hand is en waarom ze zich teruggetrokken heeft. Tess Gerritsen heeft een boeiende schrijfstijl die je steeds bij de les houdt Toch is het voor haar doen een dun boek. Omdat haar meeste werk wel goed ontvangen wordt, geldt dit als een minpuntje voor wie vertrouwd is met haar boeken. Met de opbouw van Schaduw van de nacht is niets mis, maar de uitwerking ervan is wat mager. Het boek had best dubbel zo dik mogen zijn. Dan hadden de andere personages een grotere rol kunnen krijgen, zoals we van Tess Gerritsen gewend zijn. Maar de sfeer is de moeite waard, net als het antwoord op vraag of het waar is wat er zich rondom dat huis afspeelt.

Luister naar mij

Rizzoli & Isles - Ik weet een geheim

Schaduw van de nacht