Schakels

Donderdag, 20 oktober, 2016

Geschreven door: Nico de Beer
Artikel door: Istvan Kops

Geëngageerde thriller over mensensmokkel en prostitutie

[Recensie] Nederland staat wereldwijd bekend om zijn liberale houding ten aanzien van de seksindustrie. Toeristen uit binnen- en buitenland vinden een bezoek aan Amsterdam vaak niet compleet zonder een bezoek aan de Wallen. Bijna niemand staat echter stil bij de arbeidsomstandigheden van de vrouwen die daar werken en hoe zij daar verzeild zijn geraakt. Het leven van veel meisjes achter de ramen of in besloten clubs voldoet zelden of nooit aan het romantische plaatje van de mondige hoer die zelf de lakens uitdeelt. De realiteit is dat veel vrouwen onvrijwillig in de prostitutie verzeild zijn geraakt. Internationale vrouwenhandel en gedwongen prostitutie zijn de realiteit van deze wereld. Wie zich verdiept in deze materie kan niet anders dan onder de indruk raken van deze wijd verbreide vorm van criminaliteit en de mensonterende omstandigheden die de slachtoffers door moeten maken. Schakels van Nico de Beer (1958) gaat over deze problematiek. Eerder publiceerde De Beer al drie romans, Schakels is zijn eerste thriller.

In Schakels maken we kennis met het Antwerpse rechercheursduo Steven Goossens en Kris van Diemen. De twee krijgen te maken met de verdwijning van een jonge Poolse vrouw die het slachtoffer is geworden van vrouwenhandel. Ze doen er alles aan om haar uit handen van mensensmokkelaars te redden en proberen ondertussen het netwerk van deze smokkelaars te ontrafelen. Ze merken al gauw hoe moeilijk het is om de verantwoordelijke(n) te pakken te krijgen vanwege allerlei grensoverschrijdende complicaties.

Schakels maakt indruk door de rauwe schrijfstijl en de uitwerking van de personages die zoveel ontberingen moeten doorstaan. Qua stijl en thema lijkt Schakels erg op Kluis 21 van het Zweedse schrijversduo Roslund en Hellstrom en dat mag gerust een compliment worden genoemd. Ook in deze laatste roman werden de thema’s vrouwenhandel en prostitutie uitgebreid aan de kaak gesteld. Schakels is enerzijds hard en zonder mededogen, maar anderzijds vol gevoel voor de slachtoffers en hun familie. Het verhaal wordt vanuit het perspectief van verschillende personages verteld en dat blijkt goed uit te pakken. Zo komt onder andere een mensensmokkelaar vrij uitgebreid in beeld, die vanwege zijn gevoelloze en amorele optreden het boek van een naargeestig randje voorziet dat prima bij het verhaal past. Verder is er de wat onnozele taxichauffeur Walter Sevenijns die het allemaal goed bedoelt, maar meer ellende krijgt dan waarop hij had gerekend. Zijn kwetsbaarheid maakt hem tot een tragisch figuur, waardoor zijn verdere lotgevallen de lezer zeker niet onberoerd zal laten. Het rechercheursduo is geloofwaardig door hun feilbaarheid, al hadden juist deze twee mannen misschien nog wat meer uitwerking gemogen.

Er zijn ook nog wel een paar kleine minpunten te noemen. Hier en daar springt het verhaal iets te veel vooruit en terug in de tijd, waardoor het verhaal op sommige punten iets repititiefs krijgt. Verder leunt het begin van de roman erg op een toevalsmoment, waardoor van de kritische lezer wel even wat goodwill wordt gevraagd. Het zijn echter kleine schoonheidsfoutjes, die het algemene niveau van deze bijzonder goede thriller nauwelijks naar beneden halen.

Het valt te hopen dat er meerdere delen van het speurdersduo Goossens/Van Diemen zullen volgen. Op de website van de uitgeverij Letterrijn valt in elk geval te lezen dat Schakels de eerste in een reeks van Steven Goossens thrillers. Dat is dus goed nieuws.

Eerder verschenen op http://www.thrillzone.nl/