Schimmen van de schaduwmarkt

Zaterdag, 6 juni, 2020

Geschreven door: Cassandra Clare
Artikel door: Joost Zuijderduijn

De markt voor vele wezens uit de onderwereld

[Recensie] Broeder Zacharias is een vaste bezoeker van de schaduwmarkt, de markt voor vele wezens uit de onderwereld. Stille Broeder Zacharias was alleen eerst zelf een Schaduwjager, genaamd Jem Carstairs. In deze tien verhalen in Schimmen van de schaduwmarkt volg je de avonturen van de Stille Broeder en kom je meer te weten over vele andere Schaduwjagers van de afgelopen twee eeuwen.

In samenwerking met andere auteurs heeft Cassandra Clare een verhalenbundel uitgebracht over Broeder Zacharias en zijn avonturen van de afgelopen twee eeuwen. Is dit een goede toevoeging aan de rest van de boeken van Cassandra?

Deze verhalenbundel begint rond het einde van de negentiende eeuw en speelt zich af tot avonturen die Zacharias/Jem heeft beleefd in 2013. Hierdoor kom je personages tegen van alle drie de series van Cassandra. De schrijfstijl van Cassandra leest prettig, maar ik merkte wel enige invloeden van de andere auteurs die meewerkten aan de verhalen. Sommige scènes verliepen toch wat stroever en een paar verhalen lazen voor mij niet heel lekker, wat bijna nooit het geval is bij de verhalen van Clare. Dit kan misschien ook komen omdat ik vooral veel heb met de personages uit het heden (van de series Kronieken van de Onderwereld en De Duistere Machten). De eerste paar verhalen gaan juist over avonturen van vroeger, wat mij persoonlijk niet al te veel aansprak.

Nadat ik de verhalen van vroeger had gelezen (die mooie details geven van de personages uit die tijd), had ik genoten van de verhalen over de afgelopen twintig jaar. Hoe kwam Jace terecht bij de Lightwoods, hoe heeft Alec zijn tweede zoon geadopteerd? In deze verhalenbundel krijg je daar meer antwoorden op. Ook geeft deze bundel wat weg van de avonturen die gaan komen in de volgende avonturen in de schaduwjagerswereld, dus lees deze bundel pas als je De Duistere Machten hebt uitgelezen om geen spoilers te krijgen. Deze recente avonturen vond ik een erg mooie toevoeging aan het universum dat Cassandra Clare heeft geschapen, waardoor ik erg geamuseerd was. Daarbij is Zacharias/Jem een zeer interessant personage, maar kom je via hem ook nog veel te weten over andere personages.

Sommige verhalen lagen me totaal niet, maar andere verhalen wisten me juist enorm aan te spreken. Je merkt ontzettend goed de groei die Zacharias/Jem meemaakt door de eeuwen heen en ook over andere personages krijg je genoeg te weten. De schrijfstijl was niet altijd even soepel door de samenwerking met andere auteurs, maar desalniettemin is deze bundel een mooie extra voor de fans die nog meer willen weten over vele verschillende Schaduwjagers!

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy

Kronieken van de Onderwereld 1 - Stad van Beenderen

De Helse Creaties 2 - De IJzeren Prins