Schuld

Zaterdag, 9 februari, 2019

Geschreven door: Mel Wallis de Vries
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Thriller voor jonge lezers

[Recensie] Drie pubermeisjes plegen vlak na elkaar zelfmoord. Alle drie zitten ze op dezelfde middelbare school, maar verder zijn er weinig connecties te vinden tussen de meisjes. De politie zoekt er niets achter en gaat niet op onderzoek uit. Wanneer Tess geheimzinnige dreigbriefjes krijgt van een anonieme afzender, is ze bang het volgende slachtoffer te zijn. Wat als de zelfmoorden niet toevallig waren, maar de meisjes zijn vermoord?

Mel Wallis de Vries is weer terug met een spannende jeugdthriller. Deze keer kruip je niet alleen in de huid van verschillende slachtoffers, maar ook in die van de dader… Alle teksten in het rood zijn vanuit het perspectief van de dader geschreven. Hij houdt een lijstje met meisjesnamen bij. Zodra een slachtoffer aan haar eind is gekomen, wordt haar naam van het lijstje gestreept. Elk verhaal dat uit het oogpunt van een slachtoffer wordt verteld, start met de dreigbriefjes die ze ontvangt, hierdoor wordt de spanning goed opgebouwd. De stukjes vanuit het perspectief van de dader versterken de rillingen die het verhaal je bezorgt!

De personages zijn divers, maar gedragen zich vaak te naïef en te jong voor hun leeftijd. Dit boek is voor de oudere YA-lezer te kinderachtig geschreven, waardoor je je soms ergert aan bepaalde personages. Het verloop van het verhaal is dus voor jongere lezers, maar de ontknoping is wel onwijs heftig en totaal onverwacht, precies zoals je van Mel gewend bent. Dit is een boek waarbij je enorm verrast wordt en je je tegelijkertijd kunt inleven in het motief van de dader.

Eerder verschenen op www.youngadultbooks.nl