Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

Zaterdag, 24 november, 2018

Geschreven door: Becky Albertalli
Artikel door: Eline Berkhout

Alles is zo echt!

[Recensie] Simon emailt veel met iemand, Blue. Simon weet niet wie Blue echt is, en vice versa weet Blue ook niks over Simon. Ze praten over van alles en nog wat, en Simon wordt langzaam verliefd op de mysterieuze Blue. Ze weten van elkaar dat ze op dezelfde school zitten. Natuurlijk kan dit een leugen zijn, maar hoe anders weet Blue zoveel dingen over de school van Simon? Naast het grote “Wie is Blue” mysterie zijn er allemaal andere personages die dit boek tot een geniaal geheel maken. Zo is dit boek, naast romantisch, ook heel erg gericht op vriendschap, en over accepteren wie je bent. Simon heeft onzekerheden, net als iedereen, en probeert hier zo goed en zo kwaad als hij kan mee om te gaan. Dit zorgt voor een swoon-worthy boek, waarbij je haast wel verliefd op Simon moet worden.

Voor het lezen van die recensie van Simon had ik nog nooit een boek over homoseksualiteit gelezen. Het viel me niet eens op dat ik het nooit gelezen had, simpelweg omdat er zo weinig van was. Maar de bekendheid van de LGBT community groeit. Steeds meer boeken met hoofdpersonen met een andere seksualiteit worden populair, en ik kan dit alleen maar toejuichen. Het is natuurlijk nog lang niet waar het moet zijn, gelijkheid voor iedereen, maar het is een begin. Ik was aanvankelijk zelf een beetje huiverig. Zou het niet heel ver van me af staan? Wat als ik moeite zou hebben met me binden met het personage? Ik zette al deze vooroordelen, want dat zijn het, van me af en ben gewoon begonnen met lezen. En mijn hemel, wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb, want Simon is nu een van mijn lievelingsboeken.

Er is iets aan de manier waarop Becky schrijft dat het voelt alsof de personages echt ademen. Ik vind het nog steeds een rare gedachte dat Simon Spier niet werkelijk ergens rondhuppelt. Becky neemt ontzettend gevoelige onderwerpen, en zorgt ervoor dat het zo geschreven is dat het niemand schaadt. Daarnaast is het ontzettend verfrissend dat de personages gewoon af en toe echt schelden in plaats van de sugar-coated YA appropriate scheldwoorden,  en onderwerpen als zoenen en seks worden op een toegankelijke en vooral realistische manier beschreven. Laten we wel wezen, je eerste kus gaat vast niet super romantisch zijn, of tijdens een of andere veldslag, of met iemand die op een Griekse god lijkt. Alles is zo echt, en dat had helemaal fout kunnen gaan, maar het maakt de boeken juist zo ontzettend sterk.

Archeologie Magazine

Eerder verschenen op www.allthefeels.nl

Wat als dit het is