Siren

Zaterdag, 5 januari, 2019

Geschreven door: Kiera Cass
Artikel door: Sanne Wortman

Sirenen kunnen ook verliefd worden

[Recensie] Kahlen is pas 19 als het schip waar zij met haar familie en velen anderen op reist vergaat. Maar in plaats van te sterven, wordt ze door de Oceaan gekozen om een sirene te worden. Dat betekent dat Kahlen honderd jaar zal helpen om schepen te doen vergaan door te zingen, om de honger van de Oceaan te stillen. In ruil daarvoor zal ze niet ouder worden, ziek worden, slaap of eten nodig hebben en kan ze niet sterven.

Kahlen heeft al tachtig jaar van haar tijd als sirene gehad als ze Akinli tegenkomt. Ze kan niet met hem praten omdat haar stem dodelijk is voor stervelingen, maar toch hebben ze een klik. Het is het begin van een romance, die onmogelijk gemaakt wordt door de Oceaan. Het dilemma tussen oud willen worden met iemand, maar dat niet kunnen omdat je onsterfelijk bent – wat natuurlijk ook voordelen heeft – is interessant. In de meeste verhalen is het vinden van ware liefde al moeilijk genoeg. Hier ging dat heel simpel, maar de omstandigheden eromheen zorgen voor problemen. Dat was interessant.

De sirenen vond ik ook verfrissend. Weerwolven, vampiers en heksen komen in talloze verhalen voor en hebben vaak een aantal standaardeigenschappen. Dat geldt niet voor sirenen en dat maakte het leuk dit fantasy-wezen te ontdekken.

Kiera Cass schrijft eenvoudig, beeldend en doeltreffend. De verhaallijn was verrassend en hoewel ik wel op een bepaald einde rekende, had ik geen idee hoe Cass daar ging komen. Er wordt veel aandacht gegeven aan emoties, wat een van de sterke kanten van Siren is. Het komt wel enigszins langzaam op gang en sommigen zullen alle emoties misschien te dramatisch vinden, maar de originaliteit, romantiek en vertelstijl maken dit boek wel de moeite waard.