Sleutels van chaos

Zaterdag, 8 mei, 2021

Geschreven door: Hati Bell
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Wat zal er gebeuren als die paden elkaar kruisen?

[Recensie] Sleutels van chaos speelt zich af in een magische wereld. Je volgt twee dames, Sieb en Ceara. Sieb is een talentvolle dief in Tara en haar leven wordt op haar kop gezet wanneer ze wordt ontvoerd door een groep geheimzinnige personen. Ceara leeft al haar hele leven in een vallei terwijl ze wordt getraind door een legendarische krijger. Ze gaat de wereld verkennen, op zoek naar een krijger die meer duidelijkheid geeft voor haar verleden. Ceara komt in het Elementalen Toernooi en een grote oorlog van de Vijf Koninkrijken tegen de Fomori en hun keizer.

Ik kreeg een tijdje geleden een berichtje van Hati Bell via Twitter met de vraag of ik haar boek Sleutels van chaos wilde recenseren. Ik had dit boek vaker voorbij zien komen en ik was best nieuwsgierig naar dit boek. De cover trok mij in ieder geval aan, wat ook wel logisch is, want ik herkende de symbolen van de elementen uit Avatar The Last Airbender. Hoewel ik niet al te blij ben dat deze symbolen compleet worden overgenomen voor een boekcover, voorspelde het wel veel goeds voor het verhaal dus ik kon niet wachten om erin te beginnen.

Laten we beginnen met de schrijfstijl. Hati Bell heeft zeker een fijne schrijfstijl, ze weet een mooie wereld te scheppen met haar taalgebruik en woordkeus. Alle handelingen, gevechten en gesprekken werden goed verwoord, je krijgt zeker geen moeite om door dit boek heen te komen. Hati Bell is in het dagelijks leven jurist, dus ik had in eerste instantie de verwachtingen dat het verhaal wat zakelijk zou overkomen, maar dit is zeker niet het geval. Ik was blijkbaar toe aan een High Fantasy-verhaal, want in een ochtendje had ik driekwart van het boekin één keer gelezen.

De magie in dit boek had inderdaad wat weg van Avatar, maar dat viel gelukkig wel mee. Er waren wat overeenkomsten (dat moet ook wel bij een toernooi van Elementalen), maar Hati Bell heeft er wel haar eigen invulling aan gegeven. De wereld die ze heeft bedacht zit ook met verschillende magische wezens, wat ik zelf erg prettig vond om te lezen. Ook de hoofdpersonages, Sieb en Ceara, vond ik leuke personages, hoewel mijn voorkeur gaat naar Ceara. De twee jonge dames zitten vol pit en bezitten enorm veel kracht. Er was nog een derde persoon waar je over leest, maar die bleef erg op de achtergrond en vond ik weinig toevoeging hebben.

Het verhaal bezit veel magie en actie. Hati Bell beloofde me al dat dit geen zwijmelverhaal zou worden vol met liefde en deze belofte maakte ze maar al te waar. Ik vond de gevechten heerlijk en in elk hoofdstuk beleefden de personages weer een avontuur. Gebeurtenissen volgen elkaar snel op, maar daar had ik soms wat moeite mee. Soms leek alles wat te vlug te gaan en te gehaast. Ik wilde juist meer! Dit boek had naar mijn idee veel dikker gemogen, waarbij er meer aandacht zou worden besteed aan de vele karakters (er zijn er namelijk best veel en soms wordt een hele groep personages achter elkaar geïntroduceerd) en de magie in deze wereld. Deze sneltrein aan gebeurtenissen had voor mij een stuk trager gemogen, hoewel de vaart er wel lekker in bleef.

Sleutels van chaos, naar mijn idee een fijn High Fantasy boek vol met actie en magie. Het had van mij dikker gemogen zodat ik net wat meer kon zien van deze fictieve wereld, maar Hati Bell heeft me pas echt chaos bezorgd toen ik eenmaal de laatste bladzijdes las. Ik wil meer! Het einde had echt wat episch, waardoor ik met grote ogen naar de bladzijdes heb lopen staren. Hati Bell, heb jij een sleutel om deze chaos te beëindigen (oftewel, wanneer komt je volgende boek uit)?

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy