Sodabrood uit eigen oven

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Iedereen kan brood bakken samen met Levine

[Recensie] Wie brood zegt, zegt Levine van Doorne. Al jaren leert ze, via haar workshops in Rijswijk, thuisbakkers de fijne kneepjes van het broodbakken. Eerder schreef ze Brood 2 met zuurdesem of gist uit eigen oven. Levine staat bekend om haar duidelijke uitleg, altijd kloppende recepten en creativiteit in het bedenken van brood, broodjes en nog veel meer.

Levine leerde jaren geleden de thuisbakker Freerk Bos kennen en samen bakken ze heel wat af. Soms helpt hij ook bij de workshops. Ze besloten een boek te schrijven en Levine en Freerk kozen deze keer een andere insteek. Geen gist of zuurdesem maar sodabrood. De beslissing een boek te schrijven viel samen met het begin van de eerste lockdown. Hun dagelijkse bezigheden kwamen stil te liggen en ze konden zich helemaal wijden aan het maken van dit boek. Weliswaar moest alles via de cloud, zoom en noem maar op, maar beiden bakten er lustig op los en deelden ze alle ervaringen. Waar Levine vond dat het wel goed was ging Freerk een stapje verder. Zijn experimenten kenden geen grenzen en dat maakt dat er veel erg originele broden te vinden zijn in Sodabrood uit eigen oven.

Het principe van sodabrood is eenvoudig. En nu citeer ik even uit het boek:

“Sodabrood is de verzamelnaam voor een type brood dat rijst door de reactie tussen een zout (baksoda) en een zuur. Het deeg voor een sodabrood heeft geen ontwikkeld glutennetwerk. Het kan ook gemaakt worden van meelsoorten zonder gluten.”

Je begrijp al dat een sodabrood dus makkelijker en sneller te maken is dan een zuurdesem- of gistbrood. Sodabrood blijft minder lang zacht en wordt bij voorkeur op de dag van het bakken gegeten. In een origineel Iers sodabrood zorgt karnemelk voor het nodige zuur dat het brood laat rijzen. Maar ja, we hebben hier te maken met Levine en Freerk en die probeerden van alles uit. Karnemelk werd vervangen door o.a. fruitsappen, citroensap, appelcider, balsamicoazijn en zelfs bier. Vrijwel alle broden in het boek kunnen ook gluten- en lactosevrij gemaakt worden. Je krijgt uitgebreide tips hoe je dat moet doen.

Er wordt volop geëxperimenteerd met onder andere bloem- en meelsoorten, vruchten, noten, chocolade en spekjes. De mogelijkheden lijken onbegrensd. Aangezien we hier te maken hebben met geroutineerde bakkers krijgen we eerst een uitgebreide opsomming van benodigdheden, werkwijze, ingrediënten en wat basisrecepten. Pas als we begrijpen wat nodig is en hoe het werkt gaan we aan de slag. We beginnen rustig met bijvoorbeeld een wit sodabrood met boter en ei of een spelt-lijnzaad brood. Het tweede hoofdstuk (Hartig) wordt al een stuk avontuurlijker met aardappel-spek-ui, een boursinbrood, een brood van maismeel-cajunkruiden-jalapeno’s en muffins met venkel-gietenkaas-parmezaan.

In het hoofdstuk Verrassend ga je vast watertanden bij het peer-saffraanbrood of het tahin-sinaasappelbrood. En dan heb je het laatste hoofdstuk (Zoet) nog niet eens gezien. Een mandarijn-speculaasbrood. Hoe leuk is dat! Of een abrikoos-chocolade-sinaasappelbrood. Pagina na pagina gaat het zo door. Je zou ze het liefst allemaal willen bakken. Aanrader!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl