Zaterdag, 18 juli, 2020

Geschreven door: Armentrout, Jennifer L.
Artikel door: Huiberts, Minca

Steenkoud

Opgegroeid in een omgeving met wachters en demonen

[Recensie] Beschrijving: Layla – half demon, half wachter – ziet het even niet meer zitten. De jongen op wie ze al jaren een oogje heeft is onbereikbaar, en haar familie, de wachters, vertrouwen haar niet meer. Bovendien mist ze Roth. Om Layla te redden, heeft hij zich opgeofferd, waarna hij spoorloos is verdwenen. Hij begreep haar beter dan wie dan ook.
Heel veel slechter kan het niet gaan, denkt Layla. Maar dan verandert alles. Haar krachten ontwikkelen zich en ze blijkt meer te kunnen dan ooit mogelijk was. Als er opeens een onverwachte bezoeker voor haar deur staat, zet dat haar wereld op zijn kop.

Na het spannende en verwachtingsvolle einde van het eerste deel is het natuurlijk super fijn dat je direct door kan lezen in deze serie omdat uitgeverij Zomer & Keuning de e-books alle drie tegelijk heeft uitgebracht. Armentrout weet namelijk precies hoe ze de lezer geïnteresseerd moet houden. Dat heeft ze wel bewezen met het einde van deel één. Het tweede deel gaat niet precies verder op het moment dat deel één eindigt. Maar dat is ook niet per se nodig. Er is niet veel tijd verstreken, dus de gebeurtenissen zijn voor Layla nog heel erg vers. Aan de ene kant voelt het verhaal misschien een beetje onnatuurlijk of onwerkelijk, want hoe kan een meisje van 17 nou omgaan met de gebeurtenissen die zij allemaal meemaakt. Het scheelt natuurlijk een hele hoop dat Layla is opgegroeid in een omgeving met wachters en demonen, waardoor sommige wezens en gebeurtenissen iets ‘normaler’ voor haar aan kunnen voelen. Toch blijft het allemaal erg bovennatuurlijk. Nog meer dan de Lux serie, waarin Kat plotseling te maken krijgt met een ander soort wezen dat op de aarde leeft. De wereld zit niet heel complex in elkaar waardoor het goed te volgen is. Toch weet de auteur er genoeg diepgang en verrassingen in te stoppen om het niet al te voorspelbaar of oppervlakkig te houden.

Daar waar Layla in deel één nog onwetend en redelijk onschuldig was, verandert nu. Ze wordt zekerder van zichzelf, maar weet tegelijkertijd niet altijd welke keuze ze moet maken, of welke keuze het beste is. Zo ontstaat er een soort driehoeksverhouding, die aan de ene kant wel wat cliché is maar aan de andere kant wel op een andere manier in het verhaal wordt verwerkt. Het gaat voornamelijk om de beslissingen die ze neemt wat betreft deze driehoeksverhouding. Ze komt af en toe nogal naïef over en kiest op sommige momenten voor de oplossing die op dat moment gewoon het makkelijkste is in plaats van er goed over na te denken en afwegingen te maken. Dit verandert gedurende het verhaal gelukkig wel een beetje. Zeker wanneer ze haar beste vrienden Stacey en Sam in vertrouwen neemt want ze is niet altijd een even goede vriendin voor hen geweest. Naarmate er meer geheimen en waarheden worden onthult, hoe sneller de gebeurtenissen in het verhaal zich afwisselen. Het tempo wordt opgevoerd en er gebeuren steeds vreemdere dingen die de spanning doen opbouwen. De schrijfstijl van Armentrout blijft prettig, redelijk simpel en toegankelijk. Het is hierdoor niet moeilijk om het boek binnen een aantal dagen uit te lezen.

De Dark Elements wereld is interessant, angstaanjagend, bovennatuurlijk maar bovenal ook verleidelijk, vooral voor Layla. Weet zij zich staande te houden in de steeds groter wordende problemen?

Sociologie Magazine

De conclusie? Ik denk dat mijn mening na vier jaar over deze serie toch wel een beetje veranderd is. Ik kon me namelijk herinneren dat ik helemaal weg was van deze boeken. Maar na het lezen van meer en meer YA Fantasy boeken, merk ik hier en daar wel dat sommige dingen iet wat voorspelbaar of een beetje cliché zijn. Daar is op zich niets mis mee, want het verhaal leest nog als een trein en moeilijk weg te leggen als het eenmaal op gang is gekomen.

Voor het eerst verschenen op Mywingedbooks