Billy Summers

Zaterdag, 9 oktober, 2021

Geschreven door: Stephen King
Artikel door: Nico Voskamp

De oude bard zet een goed verhaal neer

[Recensie] Het nieuwe boek van Stephen King is uit. Ja. Alweer. Als de man nog iets harder werkt, verschijnen er sneller boeken dan de recensenten de beoordelingen kunnen bijhouden.

Even wat fun facts: eerder dit jaar publiceerde hij het andere dikke boek Liseys Story: één van zijn oudere en meest persoonlijke boeken. Hij was elke dag op de set om aanwijzingen te geven en teksten te herschrijven voor de film, naar verluidt omdat hij al veel te vaak een boek van zijn hand had zien verworden tot een monsterlijk slechte film of serie.

O ja, en tussendoor zette hij nog even deze 509 bladzijden tellende roman op papier.

En is het verhaal afgeraffeld, dun, pulp, met niet uit de verf komende karakters, slordig? Nee. Het is wel wat wisselend van kwaliteit, zoals we dat gewend zijn van hem. We vinden slappere, maar ook ijzersterke passages.

Foodlog

Zoals de titel doet vermoeden, gaat het over Billy: ‘a good guy in a bad job.’ Hij is huurmoordenaar maar ruimt alleen slechte personen uit de weg. Schieten kan hij goed; hij was scherpschutter in het Amerikaanse leger dat in Irak vocht. Door het vizier turen van zijn speciale geweer, de trekker overhalen en nadat het doelwit is uitgeschakeld maken dat je wegkomt, is geen probleem. Voor jezelf uitmaken wat precies een slecht persoon is, ligt lastiger.

Om die vraag draait het boek, of groter genomen: wat is eigenlijk goed of kwaad? Het verhaal volgt de gewoonlijke absoluut-geen-haast opbouw, stapje voor stapje en met (soms te) veel details komt Billy in beeld. Die inmiddels merkt dat deze baan iets meer geestelijke belasting geeft dan werken op een administratiekantoor. Dus wil hij stoppen met mensen omleggen. Dat kan als hij nog één laatste klus aanneemt, waar hij twee miljoen mee kan binnenhalen.

Nee, dat gaat inderdaad niet goed. Er gebeuren dingen waardoor hij gedwongen wordt op zoek te gaan naar de opdrachtgever om verhaal te halen. Dat doet hij samen met Alice, een meisje dat hij tussen de bedrijven door redt van verkrachters.

Is dit dan een simpel wraakverhaal? Dat zeker niet: de schrijver graaft dieper dan alleen oog om oog. Wat als de slechteriken zijn bestraft? Is dan de job done? Nee, niet genoeg. Ook de onschuldigen moeten worden beschermd, en de samenleving, tegen subversieve elementen. De wereld wordt in hoog tempo onveiliger en daar moeten we wat aan doen. Wat dit boek uitstraalt is heimwee naar het leven (of het Amerika) zoals het was in voorbije jaren. Toen mensen nog hallo zeiden op straat en elkaar zonder winstoogmerk hielpen.

Billy en Alice ondernemen hun roadtrip, die lekker lang wordt uitgesmeerd. Met een happy ending? Wie weet. Als je niet opziet tegen een oceaan van woorden en forse uitweidingen, valt er aan deze baksteen veel leesplezier te beleven. De personages zijn levendig, er is spanning, geweld en ontroering. De oude schrijver doet wat hij al jaren meesterlijk kan: een lekker verhaal vertellen.

Ook verschenen op Nico’s recensies en Tiktok