Stoorzender

Dinsdag, 13 april, 2021

Geschreven door: Arjen Lubach
Artikel door: Sanne de Jong

Een tweejarig verslag uit het leven van Arjen Lubach

[Recensie] Arjen Lubach is inmiddels met zekerheid een bekende Nederlander te noemen. Naast het produceren van muziek, het maken van comedy en het presenteren van zijn televisieprogramma Zondag met Lubach, schrijft hij ook nog eens boeken. Mensen die ik ken die mijn moeder hebben gekend (2006), Bastaardsuiker (2008), Magnus (2011) en IV (2013) zijn de vier romans die hij eerder heeft geschreven. Vervolgens werd het in 2020 tijd voor een persoonlijk relaas.

Door zijn show Zondag met Lubach werd mijn belangstelling gewekt, want wie is Arjen Lubach nou eigenlijk en hoe heeft hij het zover weten te schoppen? In Stoorzender vertelt Lubach meer over de laatste twee jaar van zijn leven. Zes hoofdstukken vormen de zes plekken waar hij is geweest en waar hij schrijft. Dit zijn Los Angeles, Vlieland, New York, Zweden, Friesland en Amsterdam. Elke plek zorgt voor een andere achtergrond en een ander verhaal. Hierdoor is er een mix van verhalen tot stand gekomen.

Voordat het daadwerkelijke verhaal begint, is er nog een waarschuwing: “Overeenkomsten met bestaande personen of gebeurtenissen zijn niet geheel toevallig, tenzij het voor gedoe gaat zorgen”. Dit trok meteen mijn aandacht en gaf naar mijn idee al de toon aan voor de rest van het boek, namelijk de specifieke humor die Lubach ook met zijn programma goed weet over te brengen. Toch heeft het boek deze verwachting niet helemaal waargemaakt.

Het verhaal leest zeker vlot en de schrijfstijl van Lubach is ook fijn. Het verhaal voelt alleen niet als een geheel. Er wordt verslag gedaan van twee jaar van zijn leven, waardoor er allemaal losse stukken in staan. Hierbij miste ik de samenhang. Verder was ik door de flashbacks soms de rode draad van het hoofdstuk kwijt en kon ik niet meer goed achterhalen wanneer wat plaatsvond. Daarentegen gaven de flashbacks wel meer achtergrondinformatie, die de lezer anders had moeten missen. Af en toe heb ik nog hardop moeten lachen, maar toch wist dit boek mij niet genoeg mee te nemen in het verhaal.

Stoorzender is een uniek verslag van twee jaar uit het leven van Arjen Lubach, maar het is meer een verslag dan een boek. Een interessant verhaal als je meer over Lubach te weten wilt komen, maar wat dus wel de samenhang van een boek mist.

Eerder verschenen op Instagram@sann.books