Strandlopers

Donderdag, 5 maart, 2020

Geschreven door: Herman Vuijsje, Jan Groenhart
Artikel door: Evert van der Veen

Twee mannen te voet van Knokke naar Borkum

[Signalering] Strandlopers is een sfeerverslag van de voettocht die de twee auteurs in het voorjaar van 2019 hebben gemaakt. Drie weken lang wandelden zij van Knokke naar Borkum, een tocht van ruim 350 kilometer. Vuijsje is socioloog en journalist, Groenhart is landschapsschilder. Het boek is een pretentieloze impressie van hun ervaringen en maakt de lezer deelgenoot van wat zij hebben gezien en ervaren: “Wat je er verder aan beleeft, is aan jezelf”.

Voorin zit een fraai getekend kaartje van het strand met daarop de plaatsen waar de auteurs onderweg langs zijn gekomen. Deze plaatsen krijgen ieder in een hoofdstuk de nodige aandacht en steeds is er vanuit de ondertitel iets dat eruit springt.

Het boek is een mengeling van hetgeen de auteurs in de natuur ervaren met de uiteenlopende weersgesteldheid, hun impressies van plaatsen en hun ervaringen met de horeca.

Groenhart levert een fraaie bedrage in de vorm van olieverfschilderijen en gewassen pentekeningen aan dit boek. Vuijsje geeft globale informatie over wat ze tegenkomen. Het boek heeft een sterk persoonlijke toonzetting waardoor de lezer er dicht bij komt en min of meer deelgenoot van de tocht wordt. Hier en daar is de toon wat meer beschouwend zoals in het begin: “Ons strand lijkt op ons. Je kunt er ver kijken, vooruit plannen… Niet groots en meeslepend, maar vlak”, pag. 12.

Daarnaast geeft het tweetal ook een waardeoordeel dat lang niet altijd positief uitvalt omdat de auteurs van mening zijn dat moderne veranderingen de oorspronkelijke kust niet ten goede komen.

Ze spreken van Goeree over het ‘baaigevoel’ en noemen Hoek van Holland ‘Randstadstrand’ met een duidelijk andere sfeer waar je bijvoorbeeld een ‘Martini Pornstar’ kunt bestellen. Kritisch is de toon over de vernieuwingen bij Scheveningen maar hun negatieve oordeel over het Kurhaus lijkt mij niet terecht. Mooi is de beschouwing over de betekenis van zand en z’n uiteenlopende soorten. De eenvoud van Katwijk vormt een contrast met de chiquere uitstraling van Noordwijk. Fraai is het schilderij Stormy weather dat hun verblijf bij Zandvoort weergeeft toen er windkracht 10 stond.

Het boek biedt vleugjes geschiedenis en er komen dichters en schrijvers voor in de tekst. Ook is er aandacht voor hedendaagse ontwikkelingen zoals de Zandmotor bij Kijkduin, De Kerf bij Callantsoog en de containerramp van de Zoë bij Ameland.

Een aardig boek voor de liefhebbers van de kust en zij die aan dit kustgebied wonen.