Vrijdag, 3 april, 2020

Geschreven door: Werf, Gerwin van der
Artikel door: Hylkema, Nico

Strovuur

Prachtige, verrassende roadtrip

[Recensie] De Nederlandse literatuur heeft een nieuwe heldin: Fay in Gerwin van der Werfs roman Strovuur. Fay: “Ik ben zeventien jaar, ik heb een tattoo op mijn schouder en een gaatje in mijn hart.” In de nieuwe roman van Van der Werf reist Fay met haar oudere neef Melvin in een stokoude Mitsubishi Sapporo naar Parijs. Althans, dat is de bedoeling.

Het is een prachtige roadtrip. Zes dagen duurt de tocht en deze voert van de ene hilarische situatie naar de andere. Maar waar in eerste instantie sprake is van een lichtzinnige ingeving, wordt gaandeweg duidelijk dat er meer achter steekt. Fay wordt meer en meer een prachtig voorbeeld van wat een goede schrijver vermag.

Want eerlijk is eerlijk, dat een man van vijftig jaar zich zo kan verplaatsen in de leefwereld van een zeventienjarige vrouw is eigenlijk spectaculair. Geen moment krijg je de indruk dat hier niet een jonge vrouw aan het woord is. Fay is een prachtige hoofdpersoon in een boeiende vertelling.

Of de twee ooit zullen aankomen in Parijs doet er eigenlijk niet zoveel toe. Veel meer is de inkijk in de wereld van twee jonge mensen in een soepele stijl de kracht van Strovuur. Natuurlijk, vooral in de eerste hoofdstukken vernoemd naar de dagen, is het avontuur doldwaas. Gaandeweg sluipt er een donkere toon in het verhaal.

Bazarow

Fay is een weinig opvallende jonge vrouw. Daar doet ze zelfs aan. Ze heeft haar lange haar geblondeerd, want zo valt ze nog minder op. Haar gezicht is onopvallend, ze kleedt zich zonder bijzondere kenmerken. Het enige aparte is haar tattoo, die ze aan niemand laat zien. Op school valt ze niet op door opzettelijk net voldoende cijfers.

Melvin is juist wel opvallend, maar niet in positieve zin. Fay vindt dat ze wellicht daarom goed bij elkaar passen.  De steeds vreemde avonturen die ze beleven veranderen na enkele dagen, zeker als Fay een bijzonder muziekboek steelt uit een klooster. Dan verandert hun verhouding langzaam. Nee, een romance wordt het niet.

Haar vader, die toen Fay nog jong was zelfmoord heeft gepleegd, neemt een steeds belangrijker plaats in op tocht naar Parijs. Dat leidt tot een van de mooiste hoofdstukken in de roman, wanneer Fay alleen in Metz belandt. Tegelijk slaat dan de twijfel toe. Is de reis wel echt, is al het voorgaande wel werkelijk gebeurt? Hier toont zich de schrijver Van der Werf in een toch al meeslepend verhaal. Mooi is dit.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub Van Alles