Dinsdag, 6 juli, 2021

Geschreven door: Hogema, Femke
Artikel door: Ginkel, Stella van

Ondernemen in crisistijd

Succesvol ondernemen in crisistijd

[Recensie] Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken Ondernemen in crisistijd schreef.

Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis op bedrijven kan hebben. Deze impact is alleen niet voor iedereen hetzelfde. Daarom erkent Hogema in de introductie direct dat ze geen succesverhalen kan garanderen.

Het doel van dit boek is dan ook vooral om ondernemers de tools te bieden om in ieder geval zo goed mogelijk met de crisis om te gaan, wat het eindresultaat ook is. Het hele boek wordt gekenmerkt door deze realistische aanpak, waarbij Hogema nauwkeurig alle opties uitwerkt.

Hogema heeft haar boek verdeeld in drie delen, namelijk Mindset, Cashflow en Strategie. In het eerste deel betoogt Hogema hoe belangrijk het is om met de juiste instelling aan het werk te gaan. ā€˜De juiste instellingā€™ klinkt misschien wat minder belangrijk als je het vergelijkt met de concrete praktische problemen die een crisis met zich meebrengt. Volgens Hogema is het echter een onmisbaar hulpmiddel, omdat je met een goede mindset kunt focussen op wat er echt belangrijk is.

Technisch Weekblad

In het deel over cashflow legt Hogema uit hoe je in een crisistijd je financiĆ«n op orde houdt. Ook buiten een crisis zal dit een zeer nuttig hoofdstuk zijn. Er staan bijvoorbeeld volop tips in over het bijhouden van geld in een Excelsheet en het goed in kaart brengen van verwachte inkomsten. Ook legt Hogema in dit hoofdstuk uit hoe je goed financiĆ«le risicoā€™s in kunt schatten en welke opties je hebt om deze te verminderen.

Tot slot zet Hogema de drie strategieƫn uiteen die ze doorgaans ziet bij bedrijven in crisistijd. Ze kunnen stoppen, doorgaan of nieuwe kansen grijpen en juist succesvoller worden. Hogema legt van iedere optie duidelijk uit wat deze inhoudt. Daarbij gebruikt ze veel praktijkvoorbeelden van ondernemers die een van deze paden hebben gevolgd. In dit deel wordt benadrukt dat het belangrijk is om kansen te zien, maar ook om realistisch te blijven. Want alhoewel er volgens Hogema ook in een crisis nog genoeg te bereiken is, moet je wel op tijd erkennen welke kant je het beste op kunt gaan.

Al met al neemt Hogema de lezer in dit boek bij de hand, maar legt ze ook een grote nadruk op persoonlijke verantwoordelijkheid. Je kĆŗnt goed uit een crisis komen, maar alleen als je er zelf de juiste moeite in steekt.

Het nuchtere realisme van Ondernemen in crisistijd maakt het tot een nuttige bron van informatie, die ondernemers hopelijk ook een hart onder de riem kan steken.

Eerder verschenen op Bakkers in Bedrijf