Zaterdag, 22 december, 2018

Geschreven door: Lacombe, Benjamin
Artikel door: Alem, Katelijne van

Swinging Christmas

Liever zocht hij op wolkeloze nachten de Zon van Bernard, dansend tussen de sterren aan de hemel

De auteur en illustrator

[Recensie] Benjamin Lacombe is een Franse illustrator en schrijft boeken en stripverhalen. Hij maakt ook jeugd- en prentenboeken. Hij studeerde grafische kunst en werkte al snel mee aan advertenties en animatiefilms. Zijn afstudeerproject Cerise Griotte werd zo goed ontvangen, (een door hem geschreven en geĆÆllustreerd kinderboek), dat het direct gepubliceerd werd.

Achterflaptekst

“Robin, een jongen met een vage angst voor boeken, ontmoet de oude Bernard, die leeft van zijn herinneringen. De man laat de jongen jazz ontdekken en leert hem wat leesplezier is. En dankzij Robin komt Bernard op zijn beurt tot een belangrijk inzicht.”

Archeologie Magazine

Verhaal

De moeder van Robin maakt gevulde mandjes met de feestdagen in het vooruitzicht, voor de eenzame of arme mensen in het dorp. Robin krijgt ook een mandje voor Bernard, waar hij eigenlijk niet heen durft. Maar aangekomen bij Bernard, hoort hij mooie muziek en raakt hij langzaamaan bevriend met hem. Samen luisteren ze naar jazz en lezen ze boeken. Wanneer Robin een boek mee naar huis neemt, lukt het hem daar niet om te lezen, maar bij Bernard die hem tussendoor tot rust laat komen met jazzmuziek, lukt het wel. We horen het verhaal van Sol en Bernard en lezen de beslissingen die genomen worden.

Vormgeving

Hele mooie prenten vullen dit grote boek. Een warme tekenstijl, mede door het kleurgebruik. De prenten doen magisch en sprookjesachtig aan. Steeds keek ik eerst naar de prenten, waarna ik het verhaal las. Het verhaal is wel wat moeilijker voor jonge kinderen, dus verstandig om voor te lezen en uit te kunnen leggen. Achterin het boek zit een fijne cd, voorafgegaan door een aantal paginaā€™s met de teksten, ook weer vormgegeven met allemaal mooie illustraties.

Muziek

Hele mooie liedjes op deze cd, die goed passen bij de kerstsfeer. Leuk om tussendoor op te kunnen zetten en met je kind te beluisteren. Zo kun je nog meer kerstliedjes gaan zoeken en praten over wat je mooie muziek vindt. In dit boek wordt muziek gebruikt om tot rust te komen en te ontspannen, dit zou je ook als thema kunnen gebruiken. Welke muziek zet jij aan als je gespannen bent, van welke muziek word je rustig en blij?