Terug naar Villa Rosa

Zaterdag, 21 september, 2019

Geschreven door: Nicky Pellegrino
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Italië en de Italiaanse keuken in romanvorm

[Recensie] Er zijn twee onderwerpen die in de boeken van Nicky Pellegrino vaak aan de orde komen. Het eerste is Italië en het tweede is eten. Het zal de oplettende lezer opvallen dat het woord romantiek hier niet valt. Dat klopt. Want de romantiek is er zeker wel in de boeken van Nicky Pellegrino maar het is vaak niet het belangrijkste. Het belangrijkste zijn familiebanden, levenslessen en vriendschappen.

In het boek Terug naar Villa Rosa komen we alle genoemde ingrediënten tegen. We maken kennis met Stella die denkt dat ze haar leven volledig onder controle heeft. Tot het moment dat haar baas, voor wie ze al 25 jaar werkt, plotseling komt te overlijden. Ze is haar baan kwijt en haar wereld stort in. Wat moet ze nu? Op internet ontdekt ze een ’huizenruil’-website. Ze ruilt haar flat in Londen voor een prachtige oude villa in een klein dorpje in het zuiden van Italië.

Eenmaal in de villa leert ze de vrienden van de eigenaar kennen. Ze kookt maaltijden met ingrediënten uit de streek en volgt de suggesties op die de eigenaar heeft achtergelaten. Ze bezoekt zijn favoriete plaatsen en leert de bewoners van het dorp kennen. Ook de lezer maakt kennis met de Italiaanse dorpsbewoners en hun manier van leven. De geuren en kleuren van het kleine Italiaanse dorp komen je op iedere pagina tegemoet. De maaltijden worden zodanig beschreven dat je watertandend verder leest.

Ondertussen houden Stella en Leo, de eigenaar van de villa, contact via mail. Je zou verwachten dat er een echte romance ontstaat tussen die twee maar dat zou dan in een volgend boek moeten zijn (wat er niet is) want in dit boek ontmoeten ze elkaar wel maar de vonken vliegen niet in het rond. Het verhaal gaat over de levens van Stella en de bewoners van het dorp. Hun vriendschappen, hun dagelijkse bezigheden en al hun lief en leed. Ondertussen lezen we ook over Londen en hoe Leo het ervaart om daar een korte tijd te wonen. Maar dat zijn meer flashbacks dan dat het een belangrijk onderdeel van het boek is.

Wie voor het eerst een boek van Nicky Pellegrino leest en dol is op Italië en de Italiaanse keuken zal zeker meer van haar willen lezen. De vertalingen van de boeken zijn goed maar de originele Engelse taal heeft toch de voorkeur.

Italië voor altijd