The deeper secret

Zaterdag, 12 mei, 2018

Geschreven door: Annemarie Postma
Artikel door: Nico Voskamp

Pas een Ferrari op de oprit als je hem echt nodig hebt

Voor de kenners zegt de titel van het nieuwe boek van Annemarie Postma al genoeg: The Deeper Secret. Dit is het gedachtegoed van The Secret; (kort door de bocht: als je positief denkt bereik je alles wat je wilt) – maar met dit boek voegt Postma daar de nodige nuances aan toe. Is dat nodig?

[Recensie] Nou en of. Zoals de meeste Amerikaanse zelfhulpboeken, claimt ‘The Secret’ instant succes voor iedere lezer. In dit geval, als je positief denkt, visualiseert, affirmeert en alle negatieve gedachten die je van je doel zouden kunnen afhouden, elimineert word je ofwel stinkend rijk, ofwel onwaarschijnlijk gelukkig. Dat wil iedereen wel, vandaar dat dit soort boeken altijd een grote lezersschare trekken.

Nieuw is die filosofie van positief denken niet. Veel Amerikanen (Wayne Dyer, Louise Hay, Anthony Robbins) gingen de makers van ‘The Secret’ voor, met duizelingwekkende oplagecijfers tot gevolg. Want een zelfhulpboek dat geluk en/of rijkdom garandeert, verkoopt. Daarom ook meteen de vraag waarom Postma dit boek, duidelijk geënt op ‘The Secret’, maakte. Wil ze echt iets toevoegen of gewoon een graantje uit de ruif meepikken?

Om te beginnen heeft ze goed naar het concept van een succesvol zelfhulpboek gekeken. Eerst legt ze duidelijk uit wat haar doel is: het dwaalspoor corrigeren dat ‘The Secret’ uitzet. Dan beginnen de hoofdstukken die in de vorm van twaalf ‘wetten’ zijn gegoten. Elk hoofdstuk is in heldere taal, niet te lang, begint met een citaat en eindigt met een samenvatting, daarna een affirmatie en concrete oefeningen.

Foodlog

De opbouw van de hoofdstukken is logisch. Het boek loopt alle stappen na om je gedachten te bepalen. De hoofdstukken heten: Weet waarom je wilt wat je wilt – Wees specifiek, of: Leef in het Nu – Heb vertrouwen. In het laatste hoofdstuk komen alle lijnen samen om het levensdoel te bepalen. De lezer heeft dan inzicht in de drijfveren waarom hij/zij wil veranderen en krijgt de instrumenten mee om dat desgewenst te doen.

Gaandeweg legt Postma uit waar ‘The Secret’ in de fout gaat en wat je echt moet doen om te kunnen veranderen. Haar centrale kritiek is dat je niet zomaar alles in je schoot geworpen krijgt door alleen positief te denken. Je moet er ook geestelijk aan toe zijn. Die gedachte lijkt gegrond. Ook de handvatten die ze geeft voor verandering komen integer over. Een oprecht boek, kortom, dat probeert misverstanden uit de weg te ruimen en mensen daadwerkelijk te helpen. Ik zou het zeker lezen. Al is het maar om meer inzicht in jezelf te krijgen. Die Ferrari op de oprit komt dan vanzelf wel. Of anders niet.

Eerder verschenen op nicovoskamp.com