The World Collection: Nederland, Zuid-Afrika, Australie

Donderdag, 17 juni, 2021

Geschreven door: Joon de Berg
Artikel door: Evert van der Veen

De wereld thuis beleven

[Recensie] Joon de Berg reist graag over heel de wereld. Zijn indrukken van bezochte landen en zijn liefde voor de schoonheid van de wereld wil hij graag met anderen delen in een serie uiterst fraaie fotoboeken. De complete serie zal uit maar liefst 80 boeken bestaan en daarvan zijn nu drie delen verschenen:

• 16.     Nederland
  • 44.     Zuid Afrika
  • 77.     Australië

Elk boek begint een algemene typering van het land en daarna ook van de landstreken. Er zijn duidelijke landkaarten waarop de afgebeelde foto’s gelokaliseerd kunnen worden. De foto’s geven vooral landschappen weer en zijn menigmaal panoramisch van aard maar er zijn ook allerlei sfeerbeelden en typerende details zoals in Australië het waarschuwingsbord voor overstekende kangaroes. Ook steden met opvallende architectuur of karakteristieke bebouwing zoals de townships in Zuid-Afrika zijn afgebeeld.

In kwaliteit en diversiteit van foto’s kun je deze boeken heel goed met elkaar vergelijken. Alle drie bieden ze een fraai overzicht van natuur en cultuur van het desbetreffende land. De onderwerpen op de professionele foto’s komen paginagroot krachtig over en goed tot hun recht in de royaal uitgegeven boeken op liggend formaat. Het gebruik van hoogwaardig glanzend papier draagt bij aan een ultieme beleving. Alle boeken tellen 180 pagina’s, dat van Nederland telt 192 pagina’s.

Volgens de fotoverantwoording zijn de foto’s afkomstig van fotografen die hun werk met name via Shutterstock maar ook via Pixabay beschikbaar hebben gesteld. Opvallend is dat ze niet bij name worden genoemd.

Nederland is ons van deze drie landen uiteraard het meest bekend en daarom ben je nieuwsgierig naar de keuzen die er zijn gemaakt. Het boek over Nederland biedt een goed overzicht van alles wat ons land te bieden heeft al zijn er natuurlijk andere keuzen mogelijk en mis je bepaalde steden en gebieden maar het is natuurlijk vrijwel onmogelijk om álles wat ons land te bieden heeft in zo’n boek bijeen te brengen.

Ons land kun je in geen enkel opzicht met de andere landen vergelijken. In het boek over Zuid-Afrika is het vooral de rijkdom aan dieren die in het oog springt. De vele natuurparken zijn schitterend in beeld gebracht en het is een belevenis om oog in oog met de big five te staan. Deze close-ups zijn bijzonder fraai.

Wat grootse en ruige natuur betreft, staat Australië echter bovenaan. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn beeld van Australië nogal beperkt was. Ja, het Great Barrier Reef,  Ayers Rock in de eindeloze woestijn en het roze meer had ik wel vaker op foto’s gezien. Dit boek is een aangename correctie en verbreding van dit beeld. Wat een spectaculaire en gevarieerde natuur biedt dit land!

Op www.theworldcollection.nl waar deze boeken te bestellen zijn staat:

“Beleef de wereld vanuit huis met The World Collection Reisboeken.

The World Collection is een reeks schitterende fotoreisboeken van  de meest bijzondere landen in de wereld. Elk boek gaat over één of enkele landen en bestaat vrijwel volledig uit het mooiste fotomateriaal dat er over het land te vinden is, ondersteund door korte informatieve teksten en handige overzichtskaarten. Met The World Collection ontdek je de mooiste plekken op aarde vanuit je huis!”

Een prachtig project van een gedreven en ambitieus mens die dit tot ontwikkeling heeft gebracht!