Toen ik de sterkste was

Zaterdag, 19 december, 2020

Geschreven door: Jason Reynolds
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Opgroeien tussen geweld en armoede

[Recensie] Hoewel dit het debuut is van Jason Reynolds, wist zijn schrijfstijl mij al snel te pakken. Zijn personages zijn erg aansprekend en hoewel het geen engeltjes zijn, voel je met ze mee. Ali woont in een vrij ruige buurt, maar hij heeft een hart van goud en helpt zijn vrienden wanneer het nodig is. Hij is een erg sympathiek personage die jammer genoeg niet de privileges heeft om een comfortabel leven te leiden, maar hij klaagt niet en maakt er het beste van. Ik merkte dat ik echt van geluk mag spreken dat ik niet in een onveilige wijk ben opgegroeid en kreeg echt respect voor Ali, maar zijn vrienden zijn ook bijzondere personages. Noodles is wat opgefokt en maakt niet altijd de beste beslissingen, maar zijn gedrag is te begrijpen als het verhaal eenmaal tot zijn einde loopt. Needles heeft Gilles de la Tourette en kan hem in veel situaties belemmeren, maar door de steun van zijn familie en de hele buurt weet hij geaccepteerd te worden. Het is erg mooi om te zien dat de buurt elkaar steunt en inzien dat Needles juist een hele goede jongen is die absoluut niet een probleem wil vormen voor anderen.

Hoewel ik erg genoot van de personages, was het verhaal misschien niet zo impactvol als de latere boeken van Jason Reynolds. Er kwamen wel thema’s naar voren zoals geweld en armoede, maar in Jasons andere boeken vond ik dit veel indrukwekkender en was het meer op de voorgrond. Dit boek was niet een boek met een grote boodschap, maar wist juist relevante thema’s subtiel te verwerken tijdens een vermakelijk verhaal waarin drie jongens in de problemen komen, terwijl dit niet hun intentie is. Dit mag zeker de pret niet drukken, want het verhaal was juist pakkend, verveelde geen moment en is ook snel uit te lezen. Het is een erg toegankelijk verhaal voor jongeren en kan hun wereldbeeld iets verrijken en kan ook een goed boek zijn om niet-lezende jongeren wel aan het lezen te krijgen. Toen ik de sterkste was is niet het beste werk van Jason, maar verdient wel de nodige waardering!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

Patina (10+)

Toen ik de sterkste was