Toevluchtsoord

Zaterdag, 23 februari, 2019

Geschreven door: Anthonie Holslag
Artikel door: Tea van Lierop

Klassiek horrordrama met Sciencefiction elementen

[Recensie] Opgebouwd in vijf akten lijkt dit een Griekse tragedie. Een groep vrienden, bevriend sinds de middelbare school, ontmoet elkaar jaarlijks op een schitterende locatie in het Andirondackgebergte.  Een blokhut is hun verblijfplaats, mooi gesitueerd aan een meer. Zeven vrienden, Maude, Lars, Jennifer, Jonathan, Megan, Jeffery en Jack vormen de groep . Beide thema’s, groepsdynamiek en het horrorverhaal, versterken elkaar.

Motto van Stephen Hawking:  “I think it says something about human nature that the only form of life we created so far is purely destructive. We’ve created life in our own imagine.”

Dit is één van de voortekenen. Een tweede is het enorme bijennest op het balkon van de hut. Jack zegt: “Je moet de koningin doden om het nest te laten sterven.”

De inleiding geeft een korte beschrijving van de personages en een aantal vreemde gebeurtenissen, zoals de beschadigde spiegel en het gebroken armpje van een porseleinen beeldje. Maude is werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg en is de observator in het verhaal.

Horror

Het SF-element, de gevolgen van voortschrijdende toegepaste technologie, wordt bedreigend wanneer er een complicatie optreedt in het gedrag van nanorobots. Nieuw ontwikkelde technologie blijkt in staat te evolueren. Zucht naar geld, status en macht werken risicovol zaken doen in de hand. Jonathan werkt bij een farmaceutisch bedrijf en heeft snel door wat er gaande is na de eerste signalen van de catastrofe.

Groepsdynamiek

Behalve het horrorverhaal is er aandacht voor de karakters van de personages. Ze kennen elkaar vanaf de middelbare school. De verhoudingen onderling worden door flashbacks duidelijk gemaakt. Maude is de persoon die het gedrag van de anderen bewust of onbewust analyseert. Haar eigen coming of age loopt als een rode draad door het verhaal, zij ziet zichzelf gespiegeld in het gedrag van andere personen, niet alleen in haar werk, maar ook privé.

Jack is een buitenbeentje in de groep, zondert zich af en heeft beelden in zijn hoofd die hem verwarren. Hij weet wat er komen gaat. Een flink portie wantrouwen zorgt voor spanningen, niet iedereen vertelt de waarheid. Juist nu, in deze crisissituatie leidt dit tot verstoorde verhoudingen.

De kwalificatie psychologische thriller dekt de lading niet helemaal. Horror en SF-elementen zijn minstens zo aanwezig. Het ethisch dilemma is zeer actueel, denk aan het opzoeken van grenzen, overzien van de risico’s, de hebzucht van de aandeelhouders en onderzoekers die de ultieme remedie tegen ziektes willen ontdekken. Een interessant boek met een geweldig plot.

Over de auteur

Anthonie Holslag is geboren in Amsterdam, maar verhuisde op jonge leeftijd naar de Verenigde Staten. Zijn tienerjaren heeft hij daar ook doorgebracht. Het betekende zijn kennismaking met de Anglo-Saksische literatuur. Hij heeft sindsdien verschillende verhalen geschreven, die zowel in Nederland als in Amerika in diverse school- en studenten bladen zijn gepubliceerd. In 2006 verscheen zijn eerste gedichtenbundel Het gezicht van het verleden en in 2009 werd zijn non-fictieboek In het gesteente van Ararat over de langdurige gevolgen van collectief geweld gepubliceerd. In samenwerking met de Haarlemse dichtersgroep Septijn verscheen in 2011 de dichtbundel Dichter bij beeld, daarnaast schreef hij diverse artikelen, gedichten en verhalen in tijdschriften en verzamelbundels waaronder De Volkskrant en NRC Handelsblad.

In 2012 kwam zijn goed ontvangen eerste verhalenbundel Zwarte muren uit. In 2013 verscheen bij uitgeverij Zilverspoor zijn novelle De kerstboom, die hij zelf omschrijft als een psychedelisch, spannend maar tevens literair kerstverhaal met fantastische elementen. In 2014 en 2016 zagen de verhalenbundels Een bloedovergoten dageraad en In het kille ochtendlicht het levenslicht. Alle royalty’s daarvan gaan naar WarTrauma Foundation.

Tevens verscheen in 2016 de novelle LOOP bij uitgeverij Quasis, waar ook in 2017 zijn eerste roman verscheen met als titel Toevluchtsoord die inmidels de tweede druk is ingegaan. Anthonie is een veelzijdige auteur: bij uitgeverij Blop (in 2017) verscheen zijn eerste kinderboek Ronny en het grote spinnenweb in samenwerking met Gidion van de Swaluw. Ook verscheen een nieuwe gedichtbundel die hij samen met een kunstenares Marion van Delst heeft samengesteld: Een flinterdunne reflectie over de broosheid in onszelf en relaties. In 2018 verscheen zijn Engelstalige wetenschappelijke boek: The Transgenerational Consequences of the Armenian Genocide gepubliceerd door Palgrave MacMillan Studies. Met daarin een gedicht van Pulitzer Prize winnaar Peter Balakian. (Bron: http://www.anthonieholslag.com/persoonlijke-omschrijving.html)

Eerder verschenen op Met de neus in de boeken