Tom Clancy Vuurlinie

Zaterdag, 21 december, 2019

Geschreven door: Mike Maden
Artikel door: Jan Keuken

Thrillerkanon krijgt diepgang vijf jaar na zijn dood

Tom Clancy schreef tientallen spionagethrillers. Na zijn dood in 2013 bleven andere schrijvers publiceren onder zijn naam. Mike Maden is de derde gastschrijver die een boek uitgeeft onder het label Tom Clancy.

[Recensie] Als je Vuurlinie uit hebt, is de kans groot dat je een roadtrip over de Balkan gaat plannen. Is het een uitgesponnen reisverslag annex verhaal? Nee, verre van. Het zou dan trouwens ook een vrij nerveuze en gewelddadige reis geweest zijn.

Maar je begrijpt het wellicht al, de locatiebeschrijvingen van de plekken waar Jack Ryan Jr komt, zoon van de denkbeeldige Amerikaanse president, zijn adembenemend. Je krijgt ter plekke zin om de eerstvolgende vakantie die kant op te boeken. Interessant overigens dat ook de negatieve aspecten van het toerisme worden benoemd. Alsof de auteur in het boek al een voorbehoud wil maken.

Sebrenica komt ons bekend voor

Ook heeft hij veel aandacht voor de geschiedenis. Gebeurtenissen die, zoals bijvoorbeeld Srebrenica, voor Nederlandse lezers pijnlijk bekend voorkomen. Verder trekt hij interessante paralellen tussen de aanleiding van de Eerste Wereldoorlog, de moord op de Habsburgse troonopvolger en de gebeurtenissen in het boek. Als proloog wordt er aan het begin van het Vuurlinie een citaat van Bismarck geciteerd wat hier op duidt. Met name door verschillende verwijzingen naar actuele gebeurtenissen is het boek erg voorstelbaar om te lezen. Zeker niet voorspelbaar overigens.

Vuurlinie is opgebouwd rondom de zoektocht naar een Bosnisch meisje dat door de First Lady, de moeder van dus, is geopereerd. Hiermee wordt de link gelegd met de eerdere Clancy-avonturen rondom het Ryan-gezin. Jack Ryan Jr. wordt door de Campus, een inlichtingenorganisatie die direct onder de president valt, naar Slovenië gestuurd voor een legale audit operatie. Daarna vliegt hij door naar Sarajevo om het betreffende meisje te vinden. De Campus hoeft een lezer van de Ryan-serie niet onbekend voor te komen.

Schimmenspel van krachten

De zoektocht is uiteindelijk succesvol, maar dat leidt ook tot een hele reeks aan complicaties. Hij wordt doelwit van moordenaars en belandt onbewust in een schimmelspel van krachten die eigenlijk lang na de Balkanoorlog verdwenen zouden moeten zijn. Zouden moeten zijn, het is inderdaad nog steeds aanwezig.

De ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op, en Jack komt achter een complot die de lont in het kruitvat van de verschillende entiteiten moet steken. Het uiteindelijke plot is onorthodox, en zeer verassend.

Daarnaast, en dat is verrassend, is Vuurlinie een leerzaam boek. De auteur heeft overduidelijk veel achtergrondonderzoek gedaan en kent de moeizame geschiedenis als het gaat om vreedzame democratie op de Balkan. Mike Maden is een vaardige en bevlogen schrijver, exact voortbordurend op de stijl van Tom Clancy.

Een vleugje hightech

Maar dan wel met een vleugje hightech. Alle vertrouwde namen en personen komen aan bod, en het boek voelt als een natuurlijke voortzetting van de reeks. Ik vind het beter dan bijvoorbeeld de delen die geschreven zijn door Greaney of Cameron. Maden is uitstekend geschikt als hoeder van de Clancy-legacy. Om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken.

Tom Clancy Vijandelijk contact

Tom Clancy Vuurlinie