Tosti & Toast

Zaterdag, 21 oktober, 2017

Geschreven door: Fenn Green
Artikel door: Esther Out

Brood roosteren

[Recensie] Tosti & Toast van Fern Green is een goudmijn voor de liefhebber van geroosterd brood in alle soorten en maten. Je vind er ruim 50 recepten voor tosti’s, panini’s en andere gegrilde soorten brood. Bestaan er mensen die daar niet van houden? Vast, maar ik hoor daar zeker niet bij!

Fern Green is culinair schrijver en kok en woont afwisselend in Engeland en Italië. Ze heeft al aardig wat titels op haar naam staan en Tosti & Toast is haar jongste culinaire telg. Nu denk je misschien: “Hoe culinair kan een tosti zijn?” Wat dacht je van een tosti met vijg, roomkaas en gezoete walnoten. Of een geroosterd ciabatta broodje met runderragout en kaas. Of een pittige tosti met stilton, cheddar en kimchi. Culinair genoeg voor je?

Zoek je wat meer klassieke uitvoeringen van de tosti, dan kun je met dit boek ook heel goed uit de voeten. Zo staat er een heerlijke versie van de meest populaire tosti ooit in: de tosti ham-kaas. Je vindt er ook een kaas-ui tosti, een tosti met mozzarella, salami en tomaat en een klassieke clubsandwich. Verder vind je in het boek een hoofdstuk met avontuurlijke tosti’s zoals bijvoorbeeld tosti Pulled Pork, een hoofdstuk over tosti’s met gesmolten kaas zoals bijvoorbeeld drie dubbele kaastosti met prei, een hoofdstuk over tosti’s voor de grote trek zoals bijvoorbeeld tosti met aardappel en fontina en een hoofdstuk over zoete tosti’s.

Vooral over dit laatste hoofdstuk ben ik enthousiast, want een zoete tosti kom je niet veel tegen en gelukkig gaat het voorbij een geroosterd broodje met banaan. Je vindt hier bijvoorbeeld het recept voor een tosti van kaneelbrioche met pezik en mascarpone die me heerlijk lijkt. En wat dacht je van een klassieke smaakcombinatie als appel, kaneel en geroosterde pecannoten in tosti vorm?

De receptuur is helder en duidelijk. Het zal je weinig moeite kosten om te begrijpen wat de bedoeling is. Bij iedere soort tosti staat ook welk brood je er het beste voor kunt gebruiken om de smaken zo goed mogelijk naar voren te laten komen. Op pagina 8 en 9 geeft de auteur nog een korte uitleg over hoe je een tosti het beste kunt bereiden en waar je op moet letten. Het meest geruststellend is wel dat je eigenlijk helemaal geen ingewikkelde apparaten nodig hebt om een lekkere tosti te maken. Met een gewone koekenpan of grillpan gaat het namelijk ook prima.

Verder vertelt Green in het boek nog wat de beste smeltkazen zijn en geeft ze wat receptjes voor smaakboters die je zelf kunt maken en voor salades die je erbij kunt geven.

Met Tosti & Toast van Fern Green schaf je een boek aan waar je lange tijd wat aan hebt en wat je vast vaak uit de kast zult halen. De recepten zijn uitnodigend en maken het leuk om eens wat meer werk van de lunch te maken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws