Tussen de beesten en wilde rozen

Zaterdag, 17 april, 2021

Geschreven door: Ashley Poston
Artikel door: Minca Huiberts

Maar Cerys twijfelt of zij wel degene is die voorbestemd om dit te doen…

[Recensies] Cerys is veilig binnen het koninkrijk van Aloriya. Er is geen droogte, geen ziekte en er heerst al honderden jaren vrede. Vanaf het moment dat de eerste koning een overeenkomst had gesloten met de Vrouw van het woud. Maar al snel werd het bos donker en vervloekt. Cerys weet daar alles van, want toen ze jong was ontsnapte ze ter nauwer nood aan het woud terwijl het haar vrienden en haar moeder doodde. Nu draagt Cerys een klein beetje magie mee in haar bloed. Iets waar niemand iets vanaf mag weten want alleen de koninklijke familie bevat magie. Als de nieuwe koningin wordt gekroond vinden de langverborgen dingen uit het woud hun weg naar het koninkrijk. Cerys moet vluchten, het woud in. Haar enige metgezellen een kleine vos, een krachtige beer en haar magie. Haar zoektocht naar de Vrouw van het woud brengt veel gevaren, angstaanjagende en magische gebeurtenissen met zich mee. Maar Cerys twijfelt of zij wel degene is die voorbestemd om dit te doen.

Vanaf de eerste pagina is het verhaal interessant. Cerys is een lief, interessant en aardig personage. Terwijl je haar langzaamaan leert kennen wordt er regelmatig informatie over Aloriya. In de eerste hoofdstukken wordt de wereld uitgebreider en komen er langzaamaan ook wat andere personages aan bod. De focus ligt in het begin overigens voornamelijk op de worldbuilding. De omgeving wordt uitvoerig beschreven, maar wel op zo een manier dat het mooi en lieflijk overkomt. Toch wordt al snel duidelijk dat dit niet altijd het geval is. Cerys is niet alleen haar moeder verloren, op dezelfde dag ook bijna al haar vrienden. Behalve de prinses, met wie ze nog steeds bevriend is. Ze delen een duister verleden wat pas iets later in het verhaal wordt uitgewerkt. Vanaf dat moment neemt het verhaal een duisterdere wending en begint het verhaal pas echt. De fantasierijke wereld wordt langzaamaan wat raadselachtiger en mysterieus.

De schrijfstijl van Poston blijft rustig, aantrekkelijk en magisch. Ze maakt tussen de dialogen door tijd om de wereld te omschrijven waarin Cerys doorheen waadt. Hierdoor komt de wereld echt tot leven, maar het haalt soms ook de vaart uit het verhaal. Wat de uitwerking van de personages betreft, daar is veel aandacht aan besteed. In de eerste helft van het verhaal zijn vooral Cerys, de vos en de beer in beeld. Dit lijkt in het begin een beetje oppervlakkig, maar de auteur heeft een interessante, spannende en magische draai aan het verhaal gegeven. Een verrassende wending maakt het verhaal interessant en zorgt ervoor dat je je afvraagt wat er nu allemaal nog meer mogelijk is. Er wordt nog een ander personage geïntroduceerd die een eigen stem krijgt. De perspectieven tussen hem en Cerys worden afgewisseld en langzaamaan blijkt dat dat personage nog best een grote rol gaat spelen in de rest van het verhaal. Hij maakt dan ook een grote en mooie ontwikkeling door, soms lijkt het er zelfs op dat zijn ontwikkeling nog centraler staat dan die van Cerys. Wanneer hij en Cerys ontdekkingen doen, vallen de puzzelstukjes langzaam op hun plek. Het verhaal is niet zozeer onvoorspelbaar, want naar sommige ontknopingen werd langzaam toe gewerkt waardoor je vermoedens langzaam worden bevestigd. Dit neemt wel iets van de verrassingselementen uit het verhaal, maar de manier waarop het uiteindelijk plaats vindt is vaak net even anders dan je zou denken.

De weg naar de uiteindelijke ontknopingen toe, is soms wat traag of aan de lange kant. Het wordt wel goed opgevuld met actie, magie of dialogen. Maar er zijn af en toe momenten waarop je wellicht iets meer zou verlangen van het verhaal. Telkens weet de auteur overigens op de een of andere manier je aandacht weer terug naar het verhaal te trekken door een spannende gebeurtenis of een nieuwe ontwikkeling.

Tussen de beesten en wilde rozen voelt als een onbekend, vernieuwend en magisch sprookje. Een heerlijk boek om bij weg te dromen waarin er geen tekort is aan spanning en magie.

Eerder verschenen op My Winged Books