Tussen twee werelden

Vrijdag, 15 februari, 2019

Geschreven door: Franco Faggiani
Artikel door: Suzan Voncken

Liefdevol romandebuut over een vader en zijn pleegzoon

[Recensie] Wanneer de dochter van weduwnaar Leo opeens thuiskomt met een “tijdelijke, maximaal voor een jaartje” pleegzoon, wordt het leven van Leo op z’n kop gegooid. Maar stukken minder dan hij verwacht had. De pleegzoon, Martino, blijkt rustig, teruggetrokken en bijna altijd erg netjes en vriendelijk. Als Martino jaar in, jaar uit, maar niet geadopteerd wordt, ontstaat er een bijzondere band tussen deze twee mannen.

Op de middelbare school wordt Martino gediagnosticeerd met het Asperger-syndroom. Leo doet zijn best zijn zoon te begrijpen en leert veel van psychologen om hem heen. Daarom besluit hij uiteindelijk de drukke stad te verlaten en naar een plek te gaan met minder prikkels – een groot huis in de Piemontese Alpen. Tussen de bergen ontdekken vader en zoon dat deze plek het beste in hen naar boven brengt. Martino maakt vrienden, vindt werk en heeft plezier. Leo geniet gereserveerd.

Tussen twee werelden draait niet om de plot. De kracht van deze roman ligt in de bijzondere, realistische personages en hun innerlijke strijd zichzelf te vinden. Het gaat niet om Leonardo, de weduwnaar en Martino, de autistische wees, maar om hoe zij zich, ondanks deze negatieve labels, toch weten te profileren, leren een eigen individu te zijn. Dit betekent niet dat hun ervaringen niet meespelen in wie zij zijn, maar het definieert hen niet. Faggiani gaat op zoek naar de balans tussen persoonlijkheid en ervaringen en onderzoekt hoe een persoon gevormd wordt door beide.

Schrijver Franco Faggiani woont in Milan, is journalist en non-fictieschrijver. Met Tussen twee werelden schreef hij een mooie, bijzondere debuutroman. Hij snijdt verschillende thema’s zoals vaderschap en verandering aan, portretteert interessante personages en hanteert een fijne schrijfstijl. Al deze eigenschappen zorgen voor een rustige, prettige leeservaring. Eén van de grootste valkuilen van deze roman: het is ontzettend lieflijk, en wordt alleen maar zoetsappiger richting het einde.