Tussentijd

Zaterdag, 19 september, 2020

Geschreven door: Erik Hensel
Artikel door: Paula van Mourik

[Recensie] Damian is een succesvolle zakenman. Net als veel van zijn leeftijdsgenoten  houdt hij er een snel leven op na en sluit de ene na de andere deal. Toen Damian 14 jaar was, liep zijn twee jaar oudere broer Paul van huis weg. Sindsdien hebben ze elkaar niet meer gezien en gesproken. Nu, jaren later, ziet Damian bij toeval zijn broer op tv. In een opwelling besluit hij om naar Paul te gaan die inmiddels heel ver weg op een eilandje woont. Het plan is om hem eens goed de waarheid te zeggen. Maar als de mannen elkaar weer zien, loopt de ontmoeting toch anders dan gedacht.

Tussentijd is een kort verhaal over twee broers in verschillende levensfases. Door de korte hoofdstukken leest het verhaal razendsnel. Paul blijkt ongeneeslijk ziek te zijn en zal binnen niet al te lange tijd overlijden. Damian daarentegen staat midden in het leven en kan alleen maar denken aan hoe hij nog meer geld kan verdienen. Omdat de tijd die de broers met elkaar hebben nog maar heel kort is, zijn hun gesprekken gelijk al diepgaand. Desondanks blijft het verhaal enigszins oppervlakkig en beperkt het zich voornamelijk tot de gesprekken die Paul en Damian met elkaar voeren. Als lezer krijg je maar weinig inzicht in de jeugd van de beide mannen en het leven wat ze hebben geleid tot aan hun ontmoeting op het eiland. Maar kennelijk is dat niet de bedoeling geweest van de auteur en is de boodschap die hij wil uitdragen belangrijker dan het verhaal.

Tussentijd is bovenal een boek dat je aan het denken zet. Dat verdient het verhaal ook. Ga er voor zitten en laat het tot je doordringen. Bijvoorbeeld over de plaats die onze mobiele telefoons innemen in ons dagelijks leven. Zelfs als we ergens op bezoek zijn kunnen we het niet laten om even op de telefoon te kijken, bang dat we iets hebben gemist. Maar hoe erg is dat?

Tussentijd doet je beseffen waar het in het leven om gaat en waar je je geluk uit kan halen. Het is geen zweverig boek, maar toegankelijk voor iedereen die in zijn leven een pas op de plaats wil maken.

Eerder verschenen op Hebban