Uit balans

Zaterdag, 5 december, 2020

Geschreven door: Bert Bergs
Artikel door: Peter van Bavel

Speurdersduo gaat voor de laatste keer achter een moordenaar aan

[Recensie] De vierde en laatste uit de thrillerserie met hoofdinspecteur van politie, Sara Vits en haar levenspartner en tevens onderzoeksjournalist Marc Ackein. Afscheid nemen van dit speurdersduo is een slecht bericht. Naast het feit dat het thrillerdeel van het boek uitstekend los gelezen kan worden, krijg je het gevoel de karakters van de personages te kennen. Het voelt vertrouwd en vraagt weinig inlevingsvermogen.

Kopiekat waren stuk voor stuk thrillers die niet ver verwijderd waren van wat ons iedere dag kan overkomen. Ze verenigden een uitermate knap en superspannend verhaal met mooie woorden en taalvondsten. Een extra kwaliteit bestond uit de onderlinge strijd tussen justitie en media, te vinden onder één dak en zelfs onder één dekbed.

Sara en Marc hebben elkaar nodig om de waarheid te achterhalen. De manier waarop ze elkaar beoordelen en veroordelen geeft extra spannende lading aan de boeken uit deze serie.

Uit balans gaat over het ogenschijnlijk willekeurig doden van mensen op straat met behulp van een vrijwel onzichtbaar wapen. Politiek en media zien de sociale onrust liefst zo snel als mogelijk verdwijnen door het vinden van de dader. Marc en Sara gaan ieder vanuit hun eigen vakgebied de strijd aan met deze dader(s). De lezer wordt bijgepraat over de facetten van de golfsport, tandheelkunde en preventie, de verrechtsing van het politieke klimaat, afname van de onderlinge tolerantie, herinrichting van demografische stadsplanning, dementie en de effecten op de binnenlandse beurzen van de Amerikaanse politiek. Over romances en bedreiging. Over stress en sport.

Foodlog

En dat alles maakt deze thriller tot een leesbelevenis van formaat. Niet alleen het verhaal wordt beschreven, ook het leven in algemene zin. Dat is sfeer verhogend en realistisch. De auteur staat met zijn boeken met twee benen in de wereld van nu. Hij toont ons naast huiveringwekkende zaken vooral het leven van alledag. Een waardige afsluiting en een verrassend slot voor dit vierluik.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Coke in voorraad

Kopiekat