Uitgegekookt

Zaterdag, 28 augustus, 2021

Geschreven door: Pat Craenbroek
Artikel door: Hanneke van de Water

Interview – Pat Craenbroek

Over de auteur

[Interview] Pat Craenbroek (Brussel, 1966) begon haar carrière als gerechtsarts. Inmiddels werkt zij zowel in de zakenwereld als in de klinische praktijk. Als kind won ze opstelwedstrijden en werd ze geprezen om haar taalgevoel. Toch koos ze voor een medische loopbaan. Het schrijven is echter altijd blijven kriebelen en in de voorbije jaren schreef ze in haar zeldzame vrije uurtjes stukken die uiteindelijk tot Uitgekookt hebben geleid.

Over het boek

“Spanning, verrassende wendingen en een al even onverwacht plot! Een jonge ambitieuze parketmagistrate die zich vastbijt in een dossier tegen een arts. Een paar bizarre sterfgevallen en een jonge man die verlamd in het ziekenhuis terechtkornt. Zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Maar niets is wat het lijkt in deze tweede thriller van Pat Craenbroek.”

Interview

Pat Craenbroek bracht in 2018 haar debuut Uitgekookt op de agenda, zelfde genre, andere personages, ander thema. Helaas werd de wereld opgeschrikt door iets dat plant noch dier is, dat zichzelf niet eens kan voortplanten maar zijn genetisch materiaal laat aanmaken door de cellen die het infecteert. Op dat ogenblik viel het leven stil. Pat Craenbroek, niet alleen auteur, maar ook arts, maakte zich nuttig door in de Belgische woonzorgcentra een handje toe te steken. Ze nam duizenden keel-en neuswissers af en luisterde naar de vele verhalen die kwamen bovendrijven. Ik ga met deze veelzijdige vrouw in gesprek.

Pat, hoe ontstaat de basis van jouw boeken?

Pat: “Met stukjes en beetjes. Voor Uitgebroed was er bijvoorbeeld eerst het idee van twee jongeren waarvan er een ziek is en gevangen wordt genomen, dan dat van drie vriendinnen die mensen uit de weg willen gaan ruimen, dan dat van een suïcide en wat anekdotes uit het mortuarium. Daarna ben ik begonnen met puzzelen en viel alles op zijn plaats. Gaandeweg kreeg Lilith een eigen karakter en liet ik haar reageren op situaties op een manier die past bij haar karakter.”

Elke auteur schrijft anders

Omdat de werkwijze van auteurs heel divers is, vraag ik Pat hoe zij te werk gaat. Heeft zij eerst het verhaal (met kop, staart en tussenstuk) in een kader geplaatst of is zij gaan schrijven en leefde het verhaal vervolgens zijn eigen leven?

Zonder enige twijfel gaat Pat voor de tweede optie. Pat: “Ik had in het begin zelfs geen idee van de flow of waar het verhaal naartoe zou gaan. Ik ben nogal chaotisch vrees ik. Vaak dacht ik wel dat ik het allemaal helder had, maar dan kwam er weer een ander idee binnen of vond ik het niet erg logisch hoe het er stond en veranderde ik de boel. Ik laat mijn personages ook zelf een beetje hun weg kiezen. Iemand die heel timide is ga je niet ineens een hele publieke uiteenzetting laten geven. Dus het verhaal is echt mee geëvolueerd met wat de karakters deden. Bij mijn tweede boek was dat feitelijk niet anders.”

Stel, je loopt in de supermarkt…

Ik overval Pat met de vraag wat ze zou doen wanneer ze in een supermarkt loopt en plotseling een geweldige ingeving krijgt voor haar boek.

Pat denkt even na en antwoordt vervolgens: “Vroeger zou ik getracht hebben mijn idee te onthouden. Inmiddels weet ik uit ervaring dat dat dus niet lukt, behalve wanneer het iets omvangrijks betreft. Als het scenes zijn of zinnen, dan probeer ik ze in te spreken op mijn mobiel of ik stuur mijzelf een sms. De supermarkt is overigens het probleem niet, ik heb meer moeite met ideeën die de kop op steken wanneer ik in bed lig en al te slaperig ben om er iets mee te doen. Of in bad; zit ik daar te soezen, komen er schitterende zinnen mijn hoofd binnen… tegen dat ik eruit ben of mijn telefoon vastheb ben ik ze vaak alweer kwijt… ik hoop dan steeds dat ze op een meer gepast ogenblik weer zullen opduiken.

Harmonieus thuisfront

Het schrijven wordt Pat wel enigszins vergemakkelijkt door haar harmonieuze thuissituatie. Ze vertelt dat ze een hele lieve (tweede) man heeft en dat hun kinderen –samen hebben zij er zes- inmiddels allemaal het huis uit zijn. Met een blije glinstering in haar ogen vertelt Pat: “De oudste drie ‘kinderen’ zijn afgestudeerd, hebben een baan, eentje is er al getrouwd, de twee andere wonen samen. Dan komt mijn dochter, de enige die nog studeert. Mijn man heeft een internationale job en is dus redelijk vaak van huis. Soms is dat minder plezierig maar het heeft mij ook in de gelegenheid gesteld om aandacht te besteden aan het schrijven. Toen de Coronacrisis ons overviel werd dat vanzelfsprekend allemaal anders en veranderde de harmonie in chaos, maar ik vond het belangrijk mijn steentje bij te dragen.”

Naast het schrijven werkt Pat in een ziekenhuis en is zij consulent voor geneesmiddelen bedrijven. Dat, in combinatie met schrijven, is niet ideaal en Pat hoopt in de toekomst wat minder te gaan werken en dan ‘schrijfdagen’ in te kunnen plannen.”

Kritiek…

Veel auteurs zijn gevoelig voor kritiek op hun werk. Tja, wie niet zult u zeggen. Ik vraag Pat: We hebben al heel wat uitstekende recensies voorbij zien komen; wat doet dat met je?  En wat zou het met je doen wanneer er ineens een negatieve review tussen zou zitten?

Pat: “In het begin was ik er best nerveus over, die recensies, ik wist niet wat ik moest verwachten. De meest ‘negatieve’, hoewel nog niet eens zó slecht, waren helemaal in het begin. Fijn vond ik het niet maar wel leerrijk. En heel gek, maar na die twee in het begin, zijn ze allemaal heel lovend. Ik vind het nog steeds super als er een goede recensie verschijnt, het went niet, maar ik ben er nu niet meer zo mee bezig. Ik hoop dat Uitgebroed nu genoeg positieve recensies heeft gekregen om lezers aan te trekken en zijn eigen leven te gaan leiden. Door al de goede recensies heb ik nu ook een ‘buffer’. Leuk ga ik een heel negatieve review natuurlijk nooit vinden, maar het zou mij minder raken door die buffer. Het meest gekke is dat ik vlak nadat het boek op de markt was verschenen, een serieuze bolwassing kreeg van een andere (onbekende) auteur. Niets vond ze goed aan het boek, de redactie was waardeloos zei ze me en ik zou nooit een markt kunnen vinden. Ik was er enorm van aangedaan en wilde meteen stoppen met schrijven. Gelukkig kreeg ik toen een heleboel heel goede recensies, ook in Focus Knack en van andere meer bekende schrijvers, dus nu weet ik dat de kritiek totaal uit de lucht gegrepen was. Waarom deze persoon zich geroepen voelde om mij de les te lezen is me nog steeds een raadsel. Fijn was het niet.”

Grote voorbeelden

Tenslotte wil ik heel graag van Pat weten welke auteur(s) zij zelf bewondert en wie haar inspireren. Wat een heerlijk verfrissend antwoord krijg ik: “Hangt ervan af op welk vlak, Sterre Carron bewonder ik om de manier waarop ze zichzelf in vijf jaar tijd in de markt heeft gezet maar ook om haar werktempo, ze schrijft twee boeken per jaar en ze wordt nog altijd beter. Pieter Aspe lees ik zelf niet maar ik bewonder wel dat hij de markt heeft geopend voor Vlaamse thrillers en de manier waarop hij alles heeft opgebouwd. De auteurs die ik echt bewonder zijn eerder literatuurschrijvers, Jose Saramago of Khaled Housseini. Als je zo kan schrijven ben je echt een grote!”

Eerder verschenen in Bazarow Magazine

Het oneeuwige leven van David R.

Uitgekookt