Zaterdag, 27 maart, 2021

Geschreven door: Inge Pietjouw
Artikel door: Renske Bakkenes

Interview – Inge Pietjouw

Over dit boek

Valkyrja is een nieuw magisch verhaal dat zich afspeelt in het mythische land van de Vikingen. Voor iedere fantasyliefhebber van 12 jaar en ouder.

“Voet voor voet bewandelde ze het pad van haar dood. Beelden van haar leven flitsten als vluchtige flarden voorbij. Kira kon niet stoppen met lopen, hoe koud ze het ook had. De tranen stroomden over haar wangen en zelfs die verwarmden haar gezicht niet. Het was koud, zo koud.”

Niets gaat zoals Kira wil. Allereerst is ze hartstikke dood. Dat zat niet in de planning, ze is nog maar 14 jaar oud. Als ze dan ook nog eens de taken van een weggelopen Valkyrja moet waarnemen, is ze helemaal klaar met haar bestaan.

Kira ploetert door, met het raafje Balthasar aan haar zijde. Maar zelfs in de dood laat haar verleden haar niet met rust. En dan veroorzaakt ze per ongeluk ook nog het begin van het einde der tijden. Nu is Kira zelfs haar dood niet meer zeker…”

Over de auteur

Inge Pietjouw (1984) lééft voor verhalen. Ze verslindt zoveel boeken als ze kan en schrijft al jarenlang. Van schrijven heeft ze uiteindelijk haar beroep gemaakt. Ze is auteur, eindredacteur, communicatieadviseur, content creator en schrijfdocent.

Inge woont samen met haar man en drie katten in de buurt van Rotterdam. Ze fotografeert en filmt graag. Ook reizen is een grote passie. Vooral naar Noord-Europa en andere koude oorden. Het liefst wandelt Inge door oude wouden en over machtige bergen, in de voetsporen van de Vikingen.

Interview

Schrijven is een grote passie van je, van jongs af aan?
“Ik heb altijd al geschreven, zodra ik mijn eerste notitieboekjes had, schreef ik verhaaltjes op. Over van alles en nog wat, over waar ik in die periode mee bezig was. Later ben ik voor de schoolkrant gaan schrijven en na een studie Communicatie heb ik een baan weten te bemachtigen als redacteur. Wat uiteindelijk leidde tot freelance schrijfopdrachten. Mijn schrijfproces was heel natuurlijk dus. Ik was er al vroeg mee bezig.”

Was lezen in je jeugd belangrijk? En heeft het vele lezen geholpen met je schrijven?
“Zeker, ik ging veel naar de bieb, waar ik dan het maximale aantal boeken leende. Om een week later weer terug te zijn en nieuw leesvoer te halen. Ik lees nu maar 60 boeken per jaar, maar met een baan en alles ernaast zijn die 60 het maximale wat ik kan lezen. Ik was als kind niet bewust bezig met het idee ‘ik wil later schrijver worden’ maar ik denk dat het vele lezen wel geholpen heeft. Door al het lezen leer je toch over taal, structuur en verdere verhaalopbouw.”

Wie uit je directe omgeving in je jeugd was van grote invloed op je, toen je ging schrijven?
“Mijn ouders waren zeker belangrijk. Ze steunen mij altijd. Mijn moeder houdt van lezen, dit heb ik zeker van haar meegekregen. Ik heb ook een overgrootvader van mijn moederskant die ik niet gekend heb, maar wat ik van hem weet, is dat hij zeeman was en ook schreef. Het was een bijzondere man, ik zou graag meer van hem willen weten. Hij heeft nogal wat meegemaakt! Wel heb ik een foto van hem achter zijn typemachine op mijn bureau staan. Misschien dat het schrijven toch een beetje in de genen zit.”

Wat heb je gestudeerd en heeft je studiekeuze invloed op je huidige beroep gehad? Waarom ben je niet Noors of Zweeds taal en letterkunde gaan studeren, gezien de prominentie van de Scandinavische cultuur in je boeken?
“Ik kon als middelbare scholier maar moeilijk een keuze maken, ik stond eerst ingeschreven voor Informatica, maar uiteindelijk ben ik Communicatie gaan studeren in Utrecht. Daar heb ik ook een aantal vakken van Keltisch gevolgd die over Keltische literatuur gingen. Toen had ik wel even spijt van mijn studiekeuze. Achteraf had ik een andere keuze gemaakt, maar dat is altijd makkelijk praten. Nu ben ik schrijver en redacteur, wat wel aansluit bij mijn opleiding. Ik heb nog een zelfstudie Noors thuis liggen. Die wil ik nog steeds een keer volgen, dus interesse in deze taal heb ik zeker, maar met een fulltime baan is een taal leren vaak moeilijk om te volbrengen.”

Bij welk verhaal dacht je, dit is een boek waardig, nu ga ik echt schrijven?
“Dat was toch echt mijn tweeluik Droomwandelaar. Ik had dit verhaal al heel lang in mijn hoofd maar ik hield mijzelf steeds tegen. Door alle stemmetjes en twijfel heeft het lang geduurd voordat ik de stap tot schrijven echt maakte, maar op een gegeven moment ging er een knop om. Hierna ging het schrijven bijna als vanzelf en stond het vrij snel op papier.”

Heb je een specifiek schrijfproces? Hoe gaat dit in zijn werk?
“Ik ben een lineaire schrijver, daarmee bedoel ik dat ik op chronologische volgorde schrijf. Ik begin en loop dan alle hoofdstukken af tot het einde. Vaak heb ik wel al een idee voor een einde in mijn hoofd, maar het schrijven zelf gebeurt chronologisch. Ik heb ook eens geprobeerd alles per hoofdstuk uit te werken en te plannen, maar dit werkt voor mij niet prettig. Juist het creatieve process en de vrijheid hiervan vind ik belangrijk en werkt voor mij het beste. De vrijheid om het verhaal te laten lopen zoals het loopt en het proces van het schrijven zelf is een prettige ervaring.”

Kira de hoofdpersoon uit Valkyria is een jonge vrouw, enigszins klunzig en impulsief. Maar heel hartelijk en loyaal. Je andere boeken hebben net als Valkyrja een vrouwelijk hoofdpersoon. Is dit een bewuste keuze of ontstaat dit van zelf tijdens het schrijven?
“Dit is deels bewust en deels onbewust. Ik kan makkelijker schrijven vanuit een vrouwelijk perspectief. Al mijn vrouwelijke personages hebben toch karaktertrekken die ik ook soms heb. Allemaal op hun eigen manier, maar ik krijg wel eens te horen van bekenden als zij mijn boek gelezen hebben ‘Zoals Kira reageerde in die situatie zo had jij ook kunnen reageren.’ Dat vind ik dan wel weer leuk om te horen, maar het is ook deels bewust omdat ik het personage zoveel mogelijk ziel wil meegeven, door het zo realistisch mogelijk te houden. Dit gaat voor mij makkelijker in een vrouwelijk personage.”

Wat maakt Valkyrja anders, dan je eerdere boeken?
“De personages zijn anders. In mijn andere fantasyboeken spelen de relaties tussen de personages onderling een grote rol. Er staan andere andere onderwerpen meer centraal. In Valkyrja heb ik andere thema’s naar de voorgrond gehaald. Zoals het belang van jezelf vinden en jezelf trouw blijven. Dit vindt zijn personificatie in Kira en de emoties waarmee zij worstelt. Daarnaast speelt dit verhaal zich af in de godenwereld en het hiernamaals van de Vikingen, daardoor kwam er weer een heel andere wereld tot leven.”

Kira, heeft in haar leven fouten gemaakt. Er wordt tenminste naar gerefereerd door het hele boek heen, er zijn hints en vermoedens. Maar specifiek uitleggen wat er exact gebeurt is dat doe je niet. Heeft dit een reden?
“Ja, ik vond het niet nodig om te specificeren wat er nu exact gebeurt was. Het verhaal is vanuit Kira zelf geschreven. Het was haar ook niet duidelijk wat er nu elke keer aan de hand was of wat er niet goed ging. Ik wilde de twijfel die zij constant heeft over zichzelf duidelijk maken. Dit is namelijk echt haar struikelblok. Doordat ze uiteindelijk op zichzelf leert te vertrouwen overwint ze de uitdagingen die voor haar liggen.”

Alle drie je fantasyboeken zijn geïnspireerd door oude Scandinavische culturen en op je website geef je aan dat reizen in deze landen een grote liefde van je is. Tot hoe ver laat jij je inspireren bij het schrijven van je boeken door deze reizen?
“Wat ik vooral uit mijn reizen heb gehaald is de macht van de natuur en bepaalde ervaringen die je daar in de natuur opdoet. Zoals het zien van het noorderlicht of tot je middel in de sneeuw staan. Deze ervaringen neem ik zeker mee in mijn beschrijvingen van de wereld waarin mijn fantasy romans zich bevinden.”

Je eerdere boeken zijn romans en fantasyboeken. In welk opzicht verschilt fantasy schrijven het meest voor jou van het schrijven van romans?
“Fantasy schrijven vind ik zowel makkelijker als moeilijker, makkelijker omdat het mijn favoriete genre is. Het is echt waar mijn hart ligt. Moeilijker omdat ik in al mijn fantasyboeken historische fantasy schrijf. Ik doe altijd veel onderzoek naar de kleding, wapens en andere elementen uit de periode waarin de Vikingen actief waren. Er zijn lang niet altijd goede bronnen te vinden die ons iets vertellen over het gewone leven in die periode. Natuurlijk schrijf ik fantasy dus dat geeft wel wat creatieve vrijheid, maar ik wil het wel zo accuraat mogelijk doen.”

Fantasy is een genre dat in Nederland niet heel erg aanwezig is. Zijn er speciale uitdagingen voor schrijvers van het fantasygenre in Nederland?
“Lastige vraag, ik denk dat er zeker uitdagingen zijn. Zo is het vinden van een uitgever lastiger. Mijn uitgever Zilverspoor focust op fantasyboeken van eigen bodem, Nederlandstalige dus. Als je dan op fantasy beurzen zoals Castlefest en Elfia staat dan blijkt dat er echt zeker vraag is naar het genre fantasy. Gewoon in de boekhandel wordt niet veel fantasy verkocht en wat dan wordt verkocht zijn vaak vertalingen van grote namen. De doelgroep is er, alleen om deze te bereiken als schrijver, moet je soms een andere weg nemen. Dus door beurzen en andere plekken te bezoeken waar je wel weet dat je genre graag gelezen wordt.”

Heb je een favoriet boek dat voor jou echt fantasy ‘schreeuwt’?
“Weer een lastige vraag, één boek vind ik moeilijk om te kiezen. De boeken die mij altijd zijn bijgebleven, hoe cliché ook, zijn de boeken van Tolkien. Zijn Hobbit en In de ban van de Ring-trilogie zijn zo mooi geschreven. De opbouw van die hele wereld zit geniaal in elkaar. Dit waren dan wel ook de eerste grote fantasyboeken die ik las. Ik vond de wereld zo geweldig en sindsdien heeft het genre mij niet meer losgelaten. Andere grote namen die ik graag lees zijn bijvoorbeeld Raymond Feist en Robin Hobb, van Feist heb ik ook alle boeken in de kast staan.”

In de afgelopen jaren komen er steeds meer boeken uit die toch een draai geven aan het genre. Een voorbeeld hiervan is de Game of Thrones-series. Dit is een serie die veel rauwer en ruiger is dan over het algemeen van fantasy werd verwacht. Hoe ziet volgens jou de toekomst van het fantasygenre eruit, wereldwijd en in Nederland?
“Ik vind het mooi om te zien dat fantasy door middel van verfilmingen steeds populairder wordt. Dit maakt het toegankelijker. Juist in film zie je dat er steeds meer interesse is in dit genre. Fanatiekelingen en fans zijn er altijd geweest en zij zullen altijd blijven lezen, maar ik vind het bijzonder om te zien dat er soms een boekenserie is die ineens miljoenen mensen aanspreekt, terwijl ze de rest van het genre dan minder vinden. Kijk naar series als Game of Thrones en Harry Potter, miljoenen fans, maar of iedereen echt van het genre zelf houdt vraag ik mij wel eens af. Wat je ook ziet is dat in Young Adult, fantasy en dan met name dystopische fantasy een grote fanbase krijgt. Juist in Young Adult is dit genre groter geworden, maar de klassieke fantasy, die lijkt echt voor de fans te blijven.”

Waar werk je momenteel aan? Ben je nu nog bezig met een boek?
“Ik ben momenteel vooral aan het nadenken over nieuwe boeken. Er zijn zeker nog veel verhalen te vertellen over de wereld waarin Valkyrja zich bevindt. Normaal gesproken schrijf ik hard door. Maar op dit moment doe ik het wat rustiger aan. En ben ik aan het nadenken over welk verhaal ik nu het liefst wil gaan vertellen. Er zitten zat ideeën in mijn hoofd, maar ik ben nog niet echt aan het schrijven.”

Eerder verschenen in Bazarow Magazine